№ | Вид наукової роботи | Назва | Бібліографічний опис |
---|---|---|---|
1 | стаття | Адміністративні правовідносини за участю Державного бюро розслідувань Визначено сутність, особливості та види адміністративно-правових відносин, учасниками яких є органи Державного бюро розслідувань. Здійснено загальну характеристику адміністративно-правових відносин, які виділяються із їх загальної сукупності завдяки особливостям сфери виникнення, колу учасників (суб’єктів) та змісту. Розглянуто особливості статусу Державного бюро розслідувань як правоохоронного органу. Визначено і охарактеризовано види адміністративних правовідносин, учасниками яких можуть бути оргаи Державного бюро розслідувань. Наголошено, що мова переважно йде про внутрішньоорганізаційні відносини у цих органах, хоча вони можуть брати участь і в деяких відносинах публічного управління. Сформульовано пропозиції та рекомендації щодо удосконалення правових засад адміністративних правовідносин за участю органів Державного бюро розслідувань. Ключові слова: правовідносини, адміністративні правовідносини, виконавча влада, публічне управління, суб’єкти, Державне бюро розслідувань, внутрішньоорганізаційні відносини
The essence, characteristics, and types of administrative legal relations involving the State Bureau of Investigations have been identified. Additionally, suggestions and recommendations for improving the legal foundations of these relations have been formulated. A comprehensive description of administrative legal relations that stand out from the broader array due to specific aspects of their emergence, participants (subjects), and content has been provided. This encompasses the nature and various types of subjective rights and obligations that manifest within these relations. It is emphasized that these relations occupy a distinct sphere of formation and evolution, specifically within the realm of public administration. One noteworthy feature of these relations is their intrinsic association with the obligatory participation of specialized subjects endowed with state-administrative powers. Concerning the interplay between subjects of public administration and subjects of administrative legal relations, it is underscored that public administration is exclusively outwardly focused, with internal organizational relations within certain bodies not falling under its purview. On the other hand, administrative legal relations encompass internal organizational dynamics (intra-system, intra-administrative) within any state entity. These relations are recognized as a distinct component within the subject matter of administrative law. It is emphasized that the leading place among the subjects of administrative legal relations is occupied by public authorities, which, according to the law, include the State Bureau of Investigation. At the same time, these bodies have a rather different administrative and legal status, since their participation in public administration varies significantly. Attention is drawn to the problem of the existence of state bodies which are not attributed to any of the branches of power, and their number is growing, currently there are about fifteen of them, including the State Bureau of Investigation. The author concludes that the bodies outside the branches of power defined by the Constitution of Ukraine are not structurally part of these branches, although this does not mean that they do not participate in the exercise of public authority. Since the State Bureau of Investigation is recognised by law as a state law enforcement agency, the author examines the specifics of its law enforcement status, since there are still differences in the legislative definition of the concept of law enforcement agencies and their theoretical understanding. The author supports the position that law enforcement agencies are considered to be exclusively state bodies whose main purpose is law enforcement, and such activities are recognised as a system of control and audit, operational and investigative, criminal procedural and administrative coercive measures which are carried out in accordance with the procedure established by law with a view to maintaining law and order, detection and direct suppression of offenses. The author identifies and characterizes the types of administrative legal relations which may be established by the State Bureau of Investigation. The author emphasizes that these are mainly intra-organisational relations within these bodies, since their purpose is to counteract crimes committed by law enforcement officers, judges and high-ranking civil servants, i.e. their external activities are not generally managerial and are not regulated by administrative and legal provisions. However, this does not mean that these bodies cannot participate in public administration relations at all. In particular, we are talking about relations concerning: the formation of the State Bureau of Investigation and its subdivisions, their provision of public information, application of administrative coercion measures, participation in certain administrative proceedings, interaction with other state bodies, local self-government bodies and public associations, cooperation with police and other relevant bodies of foreign countries, ensuring democratic civilian control over the activities of these bodies. The Law on the State Bureau of Investigation proposes to regulate the issue of such control more fully, in particular, the possibility of exercising public control over its activities and increasing the role of the media in its implementation. The author suggests that all relations arising in the course of internal management of the State Bureau of Investigation should be considered as intra-organisational relations in the bodies of the State Bureau of Investigation. The author concludes that it is necessary to continue researching these relations with a view to forming a full-fledged theory of management in the State Bureau of Investigation bodies, which will help ensure the efficiency of their practical activities. Key words: legal relations, administrative legal relations, executive power, public administration, subjects, State Bureau of Investigation, internal organisational relations |
Комзюк А. Т., Липий Є. А. Адміністративні правовідносини за участю Державного бюро розслідувань. Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. 2024. 104(1). С. 109-123. doi: 10.32631/v.2024.1.10. |
2 | стаття | Виконання адміністративних актів: новації прийнятого Закону «Про адміністративну процедуру». Визначено сутність виконання адміністративних актів, особливості його законодавчого регулювання у прийнятому Законі України «Про адміністративну процедуру». Проаналізовано розуміння поняття адміністративного акта в літературі та законодавстві, виділено його властивості. Виконання адміністративного акта визначено як здійснення, реалізація прийнятого рішення, яке у ньому викладено. Зазначено, що виконання адміністративного акта можливе у різноманітних формах. Виділено кілька можливих видів (способів) виконання адміністративних актів: залежно від суб’єкта його виконання, ставлення зобов’язаної особи до виконання, джерела правового регулювання виконання. Основну увагу приділено примусовому виконанню адміністративних актів, характеристиці заходів впливу, які можуть застосовуватись адміністративним органом до зобов’язаної особи, та гарантіям їх застосування. Зроблено висновок, що багато положень Закону «Про адміністративну процедуру» щодо виконання адміністративних актів потребують уточнень, узгодження з іншими нормами або ж системного впорядкування. Перед адміністративістами постало завдання глибокого осмислення змісту даного Закону, його місця серед джерел адміністративного права, а також вироблення відповідних пропозицій та рекомендацій щодо його вдосконалення Ключові слова: адміністративна процедура, стадія, адміністративний акт, виконання, забезпечення виконання, заходи впливу
The essence of the execution of administrative acts, the peculiarities of its legislative regulation in the adopted Law of Ukraine "On Administrative Procedure" are determined. The understanding of the concept of administrative act in the literature and legislation is analyzed, its properties are highlighted: firstly, it is either a decision or a legally significant action of an individual nature, secondly, it is adopted (committed) by an administrative body within the framework of solving a specific case, that is, in the exercise of power and, thirdly, it is aimed at ensuring the realization of the rights, freedoms and legitimate interests of individuals and legal entities. The execution of an administrative act is defined as the implementation of the decision made, which is set out in it. It is noted that the execution of an administrative act is possible in various forms, it does not always mean the commission of any special actions by administrative bodies, because it depends on the content of the act, that is, what kind of decision is reflected in it. Several possible types (ways) of execution of administrative acts are distinguished: depending on the subject of its execution, the attitude of the obliged person to execution, the source of legal regulation of execution. The main attention is paid to the enforcement of administrative acts, the characteristics of measures of influence that can be applied by the administrative body to the obliged person, and guarantees of their application. It is concluded that the adoption of the Law "On Administrative Procedure" was a significant event for the development of administrative and legal regulation of public relations. At the same time, many provisions of the Law on the execution of administrative acts require clarification, harmonization with other norms or systematic streamlining. Therefore, administrative law scholars are faced with the task of deeply understanding the content of this Law, its place among the sources of administrative law, as well as developing appropriate proposals and recommendations for its improvement Key words: administrative procedure, stage, administrative act, execution, enforcement, measures of influence |
Комзюк А. Т., Комзюк М. А., Липій Є. А. Виконання адміністративних актів: новації прийнятого Закону «Про адміністративну процедуру». Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Юридичні науки. 2022. Том 33 (72). № 4. С. 38-44. |
3 | стаття |
Визначено поняття та зміст адміністративно-правового режиму воєнного стану, введеного в Україні у звʼязку з московською військовою агресією. Цей режим розуміється як надзвичайний, спеціальний, обмежувальний, загальнодержавний, тимчасовий порядок адміністративно-правового регулювання, що створює бажаний стан публічного управління через запровадження його особливих структур, інструментів та процедур, а також особливого порядку реалізації прав і свобод громадян та прав і законних інтересів юридичних осіб на період дії такого стану. Визначено і охарактеризовано складові адміністративно-правовового режиму воєнного стану, введеного в Україні у звʼязку з московською військовою агресією, які становлять його зміст: 1) встановлення особливого порядку організації та діяльності субʼєктів публічного управління – органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, спрямованої на забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави; 2) визначення обсягу і меж тимчасового обмеження та особливого порядку реалізації прав і свобод громадян та прав і законних інтересів юридичних осіб; 3) визначення видів та порядку реалізації заходів правового режиму воєнного стану. Ключові слова: правовий режим, адміністративно-правовий режим, військова агресія, воєнний стан, публічне управління, права і свободи громадян, заходи правового режиму воєнного стану
The concept and content of the administrative and legal regime of martial law imposed in Ukraine due to the moscow military aggression are defined. This regime is understood as an emergency, special, restrictive, national and temporary procedure of administrative and legal regulation, which creates the desired state of public administration through the introduction of its special structures, tools and procedures, as well as a special procedure for exercising rights and freedoms of citizens and rights and legal interests of legal entities for the period of such condition. The components of the administrative and legal regime of martial law imposed in Ukraine due to the moscow military aggression, which constitute its content, are identified and characterized: 1) establishment of a special procedure for the organization and activity of subjects of public administration - executive bodies and local self-government bodies, aimed at ensuring the defense of Ukraine, protection of public safety and the interests of the state; 2) determination of the scope and limits of temporary restriction and special procedure for exercising the rights and freedoms of citizens and the rights and legitimate interests of legal entities; 3) determination of the types and procedure for implementing measures of the martial law regime. Key words: legal regime, administrative and legal regime, military aggression, martial law, public administration, rights and freedoms of citizens, measures of martial law regime |
Koмзюк A. T., Koмзюк M. A., Липій Є. А. Адміністративно-правовий режим воєнного стану, введеного в Україні у звʼязку з московською військовою агресією. Науковий вiсник публiчного та приватного права. Вип. 3. 2022. С. 100-106. |
4 | стаття | Адміністративний процес : навч. посіб У навчальному посібнику розкрито поняття адміністративного процесу, співвідношення понять «адміністративний процес», «адміністративна процедура» й «адміністративне судочинство», надано характеристику окремих адміністративних процедур (проваджень) із звернень громадян, із надання адміністративних послуг, у справах про адміністративні правопорушення тощо, а також загальних засад і порядку здійснення адміністративного судочинства. Для курсантів, студентів, слухачів, ад’юнктів, аспірантів закладів вищої освіти юридичного профілю та всіх, хто цікавиться питаннями правового регулювання, практичного здійснення і викладання адміністративного процесу Ключові слова: Адміністративний процес: навчальний посібник
|
Адміністративний процес : навч. посіб. / О. Ю. Салманова, А. Т. Комзюк, С. М. Гусаров та ін. ; за заг. ред. О. Ю. Салманової, А. Т. Комзюка ; МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ. – Харків : ХНУВС, 2022. – 412 с. ISBN 978-966-610-256-3 |
5 | стаття |
Визначено сутність, підстави та порядок реалізації заходів адміністративної відповідальності за порушення правил зупинки, стоянки та паркування транспортних засобів, зокрема охарактеризовано зміст правил зупинки, стоянки і паркування цих засобів, порушення яких становить юридичну підставу відповідальності, тобто обʼєктивну сторону складу адміністративного проступку, ознаки субʼєкта, що підлягає відповідальності за ці порушення, адміністративні стягнення, що можуть накладатися за їх вчинення, види субʼєктів, уповноважених розглядати справи про ці порушення, а також особливості провадженння у таких справах. Зроблено висновок, що правове регулювання та практика застосування адміністративних стягнень за вчинення порушень правил зупинки, стоянки і паркування транспортних засобів потребують подальшого вдосконалення, насамперед з погляду забезпечення прав осіб, що притягаються до відповідальності. Ключові слова: транспортні засоби, правила зупинки, стоянки та паркування , порушення, адміністративна відповідальність
The authors of the article have defined the essence, grounds and procedure for implementing administrative liability for violating the rules of stopping, parking, vehicle parking, in particular they characterize the content of the rules of stopping, parking, vehicle parking, violation of which is the legal basis of liability, i.e. the objective aspect of the subject liable for these violations, the administrative penalties that may be imposed for their commission, the types of entities authorized to consider cases of these violations, as well as the specifics of proceedings in such cases. It has been emphasized that driving cars and other vehicles is becoming more intenseevery year, which is primarily evidence of the success of technical progress. At the same time, the increase in the number of these funds creates a lot of problems for the organization and safety of road trafficking, as well as for the livelihoods of settlements. It is especially true in large cities, where traffic jams often paralyze the entire traffic. In addition, all of these facilities require storage and parking spaces, which are also chronically lacking. It has been concluded that administrative liability for violating the rules of stopping, parking, vehicle parking has many features that are applied to all its components – the grounds for which are violations of specific rules defined by many regulations, and the subject can be recognized not only the person who directly committed these violations, but also other persons who are named responsible by law; content, i.e. administrative penalties that can be applied without taking into account the general rules of their imposition; procedure for implementation, especially in cases of violating the rules of stopping, parking, vehicle parking recorded in the mode of photography (video). The analysis of these features shows that the legal regulation and practice of administrative penalties for violations of the rules of stopping, parking, vehicle parking need further improvement, primarily in terms of ensuring the rights of those prosecuted Key words: vehicles, rules of stopping, parking, vehicle parking, violations, administrative liability |
Салманова О.Ю., Комзюк А.Т. Адміністративна відповідальність за порушення правил зупинки, стоянки та паркування транспортних засобів. Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. – 2021. – № 3 (94). – С. 150-161 |
6 | стаття | Верховенство права та законність як принципи діяльності Національної поліції Визначено співвідношення принципів верховенства права і законності та їх значення у діяльності Національної поліції України. Зокрема визначено поняття принципів верховенства права та законності. Принцип верховенства права визначається як ідея панування права, яка втілюється у створення належних законів, їх відповідне виконання, заборону свавілля, дотримання прав людини, недискримінацію та рівність перед законом. Законність розуміється як суворе дотримання, виконання закону. Встановлено співвідношення зазначених принципів, визначено особливості впливу цих принципів на діяльність Національної поліції, обґрунтовано пропозиції щодо удосконалення правового регулювання верховенства права та законності як принципів діяльності Національної поліції України. Ключові слова: Національна поліція, діяльність, верховенство права, законність, правове регулювання, удосконалення
The article defines the relationship between the principles of the rule of law and legality and their importance in the activities of the National Police of Ukraine. Indicated, that the principle of the rule of law is enshrined in the Constitution of Ukraine, and in relation to the National Police – also in the Law on it. Attention is drawn to the fact that the definition of the rule of law in the Constitution and the Law of Ukraine «On the National Police» is interpreted differently. Therefore, in a generalized form, the principle of the rule of law is proposed to be ПРАВОВА ДЕРЖАВА 44’2021 53 interpreted as the idea of the rule of law, which is embodied in the creation of appropriate laws, their proper implementation, prohibition of arbitrariness, human rights, non-discrimination and equality before the law. It was emphasized that it was expedient to define this principle as a general idea in the Law “On the National Police”, as its other components cannot always be fulfilled in the activity of the police. In particular, the authorities and police officers cannot question the compliance of the law with the ideas of social justice, freedom, equality, etc. Nor can they, in the performance of their tasks and functions, be guided by norms of morality, traditions, customs, etc., and not by formally defined norms of law (ie laws). It is in the light of such reservations that it is proposed to define this principle. The police must implement it through certain requirements – legality, prohibition of arbitrariness, respect for human rights, non-discrimination and equality before the law. Therefore, legality is of paramount importance in the activity of the police – the police act exclusively on the basis, within the powers and in the manner determined by the Constitution and laws of Ukraine. In this regard, the proposals to improve the legal regulation of the rule of law and legality as principles of the National Police of Ukraine are substantiated. Key words: National police, activity, rule of law, legality, legal regulation, improvement |
Салманова О. Ю., Комзюк А. Т. Верховенство права та законність як принципи діяльності Національної поліції. Правова держава. 2021. № 44. С. 45-53. |
7 | стаття | Місце органів прокуратури України в сучасній системі гілок влади Визначено місце та значення органів прокуратури в сучасній системі правоохоронних органів та системі гілок влади. Зроблено висновок про необхідність збереження організаційної цілісності та управлінської єдності системи органів прокуратури України для забезпечення ефективного виконання покладених на них функцій. Ключові слова: органи прокуратури гілки влади правоохоронні органи функції прокуратури місце органів прокуратури в системі гілок влади
|
Комзюк А.Т. Місце органів прокуратури України в сучасній системі гілок влади [Електронний ресурс] / А. Т. Комзюк // Форум права. - 2013. - № 2. - С. 230–234. - Режим доступу: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe |