№ | Вид наукової роботи | Опис |
---|---|---|
1 | стаття |
ОГЛЯД СУЧАСНИХ ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ТА МЕТОДИК ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ЗА ЄВРОПЕЙСЬКИМИ СТАНДАРТАМИ. Аннотація: У статті розкрито проблему імплементації сучасних педагогічних технологій та методик викладання іноземних мов, зокрема англійської, у вищих навчальних закладах освіти України за європейськими стандартами. Подано визначення понять: «лінгвістична компетенція», «комунікативна компетенція», «мовні навички». Проаналізовано методичні рекомендації МОН України щодо забезпечення якісного вивчення, викладання та використання англійської мови у закладах вищої освіти України, а саме: інноваційні технології навчання; Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти, а саме: різновиди мовної компетенції. У роботі детально охарактеризовано найпоширеніші в Європі, зокрема в Польші, підходи, методи та форми викладання дисципліни «Іноземна мова». Виокремлено інноваційні методи викладання іноземної мови, які використовуються зараз викладачами в Україні. У роботі акцентовано увагу на оптимізації процесу викладання іноземної мови і з`ясовано, що на даному етапі розвитку науки основними методами навчання іноземних мов в Україні є комунікативний та конструктивістський методи, а інноваційні технології у вивченні іноземних мов базуються, в основному, на комунікативному підході, інтерактивній та кооперативній моделі навчання. У ході дослідження встановлено, що в освітній практиці вищих навчальних закладів України домінують певні тенденції щодо застосування технологій навчання, які можна класифікувати наступним чином: структурно-логічні технології; інтеграційні технології; професійно-ділові ігрові технології; тренінгові засоби; інформаційно-комп’ютерні технології; діалогово-інформаційні технології. У роботі виокремлено основні новації в підходах до викладання англійської мови в Україні, що базуються на європейському досвіді та визначено низку проблем, які виникають у професійній діяльності викладачів іноземної мови під час втілення європейських тенденцій викладання. Визначено перспективи подальших досліджень, які мають бути спрямовані на науково обґрунтований український і зарубіжний досвід щодо добору ефективних технологій, прийомів, методів, форм, які викладач зможе використовувати в практичній діяльності в Україні. Annotation: The article reveals the problem of implementing modern pedagogical technologies and methods of teaching foreign languages, in particular English, in higher educational institutions of Ukraine according to European standards. Definitions of the concepts: "linguistic competence", "communicative competence", "language skills" are given. The methodological recommendations of the Ministry of Education and Culture of Ukraine regarding the provision of quality study, teaching and use of the English language in higher education institutions of Ukraine were analyzed, namely: innovative learning technologies; Pan-European Recommendations on language education, namely: varieties of language competence. The work describes in detail the approaches, methods and forms of teaching the discipline "Foreign Language" most common in Europe, in particular in Poland. Innovative methods of foreign language teaching, which are currently used by teachers in Ukraine, are singled out. The work focuses on the optimization of the process of teaching a foreign language and it is clarified that at this stage of the development of science, the main methods of teaching foreign languages in Ukraine are communicative and constructivist methods, and innovative technologies in the study of foreign languages are based mainly on the communicative approach, interactive and cooperative learning model. In the course of the research, it was established that the educational practice of higher educational institutions of Ukraine is dominated by certain trends regarding the use of learning technologies, which can be classified as follows: structural and logical technologies; integration technologies; professional and business game technologies; training tools; information and computer technologies; dialogue and information technologies. The work highlights the main innovations in approaches to teaching English in Ukraine based on European experience and identifies a number of problems that arise in the professional activity of foreign language teachers during the implementation of European teaching trends. Prospects for further research have been determined, which should be aimed at scientifically based Ukrainian and foreign experience in the selection of effective technologies, techniques, methods, and forms that the teacher can use in practical activities in Ukraine. Бібліографічний опис: Филипська, В. І. (2023). ОГЛЯД СУЧАСНИХ ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ТА МЕТОДИК ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ЗА ЄВРОПЕЙСЬКИМИ СТАНДАРТАМИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (211), 212-218. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-211-212-218 |
2 | посібник |
English grammar: verb. Аннотація: Пропонований посібник складено відповідно до Програм навчальних дисциплін «Іноземна мова» та «Іноземна мова за професійним спрямуванням». Посібник має на меті підготувати майбутніх фахівців у галузі права та правоохоронної діяльності до застосування англійської мови у професійній сфері. Посібник містить курс граматики за темою «Дієслово» та ряд вправ на закріплення граматики. Для здобувачів першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти за спеціальностями 081 Право та 262 Правоохоронна діяльність. Annotation: The proposed manual is compiled in accordance with the Curricula "Foreign Language" and "Foreign Language for Professional Purposes". The manual aims to prepare future professionals in the field of law and law enforcement for the use of English in the professional field. The manual contains a grammar course on the topic "Verb" and a number of exercises to consolidate grammar. For applicants of the first (bachelor's) and second (master's) levels of higher education in the specialties 081 Law and 262 Law Enforcement. Бібліографічний опис: Филипська В.І. English grammar: verb : навч. посіб. – Х. : ХНУВС, 2021. – 39 с. |
3 | посібник |
English for Masters in Law Enforcement Activity Аннотація: Пропонований посібник складено відповідно до Програми навчальної дисципліни «Іноземна мова за професійним спрямуванням». Посібник має на меті підготувати майбутніх фахівців у галузі правоохоронної діяльності до застосування англійської мови у професійній сфері. Посібник містить тексти для читання, термінологічну лексику, вправи на засвоєння лексики, завдання на відтворення усного мовлення, курс граматики та ряд вправ на закріплення граматики. Для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 262 Правоохоронна діяльність. Annotation: The proposed manual is compiled in accordance with the Program of the discipline "Foreign language for professional purposes". The manual aims to prepare future law enforcement professionals to use English in the professional field. The manual contains texts for reading, terminological vocabulary, exercises for learning vocabulary, tasks for reproducing oral speech, grammar course and a number of exercises for consolidating grammar. For applicants for the second (master's) level of higher education in the specialty 262 Law enforcement. Бібліографічний опис: Филипська В.І. English for Masters in Law Enforcement Activity. Навчальний посібник для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 262 Правоохоронна діяльність – Х. : ХНУВС, 2021. – 127 с. |
4 | тези доповіді |
Види зворотного зв`язку між викладачем та студентом у процесі вивчення іноземної мови Аннотація: Розглянуто підходи щодо класифікації видів зворотного зв'язку у методиці викладання іноземних мов. Досліджено, що найкращим є сполучення різних типів зворотного зв’язку, що мають застосовуватися залежно від рівня підготовки студентів, виду навчальної діяльності, преференцій студентів, стилів учіння та багатьох інших чинників. Annotation: Approaches to the classification of types of feedback in the methodology of teaching foreign languages are considered. It has been researched that the best combination of different types of feedback should be used depending on the level of preparation of students, type of educational activity, student preferences, learning styles and many other factors. Бібліографічний опис: Филипська В.І. Види зворотного зв`язку між викладачем та студентом у процесі вивчення іноземної мови.Методика та специфіка викладання іноземних мов у закладах вищої освіти: матеріали Всеукраїнської науково-методичної заочної конференції (7 грудня 2020 р.)- Х:НАНГУ, 2020 – С.22-25. |
5 | тези доповіді |
Особливості викладання іноземної мови професійного спрямування у закладі вищої освіти МВС України Аннотація: Схарактеризовано особливості у викладанні іноземної мови професійного спрямування: використання інтерактивних, інформаційно-комунікаційних та методів ситуативного навчання, підбір професійного мовного матеріалу, вивчення не лише термінологічної, але й побутової лексики, організація самостійної роботи. Досліджено, що в сукупності вони сприяють оволодінню знаннями, уміннями, навичками та особистісними якостями, які дозволяють фахівцю ефективно користуватись мовою у професійній сфері для забезпечення ефективного спілкування як і з громадянами своєї держави, так і з іноземцями, службового документообігу, міжособистісної професійної комунікації, конструктивної медіації в екстремальних ситуаціях. Annotation: Features in the teaching of a foreign language for professional purposes are characterized: the use of interactive, information and communication and situational learning methods, selection of professional language material, study of not only terminological but also everyday vocabulary, organization of independent work. It is investigated that together they contribute to the acquisition of knowledge, skills, abilities and personal qualities that allow the specialist to effectively use the language in the professional sphere to ensure effective communication with citizens of their country and with foreigners, office workflow, interpersonal professional communication, constructive mediation in extreme situations. Бібліографічний опис: Филипська В.І.Особливості викладання іноземної мови професійного спрямування у закладі вищої освіти МВС України. Сучасні проблеми правового, економічного та соціального розвитку держави: матеріали IX Міжнародної науково-практичної конференції (Харків, 27 листопада 2020 р.). Харків : ХНУВС, 2020 – С. 301-302. |
6 | тези доповіді |
Іноземна мова професійного спрямування як засіб досягнення професійної реалізації майбутніх правоохоронців Аннотація: Схарактеризовано методи викладання іноземної мови, їх переваги. Розглянуто критерії відбору фахових текстів та компоненти структури професійної мовно-комунікативної компетентності правоохоронця. Annotation: Methods of teaching a foreign language, their advantages are characterized. The criteria for selection of professional texts and components of the structure of professional language and communication competence of a law enforcement officer are considered. Бібліографічний опис: Филипська В.І. Іноземна мова професійного спрямування як засіб досягнення професійної реалізації майбутніх правоохоронців. Шлях успіху і перспективи розвитку (до 26 річниці заснування Харківського національного університету внутрішніх справ) : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Харків, 20 листоп. 2020 р.). Харків : ХНУВС, 2020. – С. 504-507. |
7 | стаття |
Challenges in using feedback in foreign language teaching in higher education. Аннотація: Стаття розкриває проблему розкриття проблем використання зворотного зв'язку між викладачем та студентом у процесі навчання у вищих навчальних закладах. У цьому дослідженні зворотній зв'язок розглядається як дуже важливий компонент у навчанні, як метод виявлення та виправлення помилок. Визначено функції хорошого зворотного зв'язку. Це дослідження досліджує уявлення учнів та викладачів щодо використання зворотного зв'язку. Проаналізовано бар'єри реалізації зворотного зв'язку, охарактеризовано його аспекти. Було встановлено, що для того, щоб зворотний зв’язок був ефективним, необхідно враховувати такі виклики, як розуміння ролі учнів у зворотньому зв’язку; використання письмового відгуку як оцінки; взаємозв’язок між відгуками та оцінкою; оцінка зворотного зв'язку; залучення студентів до процесу навчання; справедливість оцінки колегами; почуття щодо надання та отримання негативних відгуків. Перспективи подальших досліджень, спрямованих на науково обґрунтований аналіз та вибір ефективних прийомів, методів та засобів зворотного зв’язку на різних етапах практичного навчання, в різних формах і видах роботи, а також з точки зору інноваційних технологій навчання, які вчитель можна використовувати на практиці. Annotation: The article reveals the problem of revealing challenges in using feedback between a teacher and a student in the process of learning in higher education. In this study, feedback is considered as a very important component in teaching, as a method for error detection and correction. The functions of good feedback are defined. This study investigates students` and teachers` perceptions towards using feedback. Barriers of feedback implementation are analyzed, its aspects are characterized. It was found that in order for feedback to be effective, it is necessary to take into account such challenges as understanding of students’ roles in feedback; using a written feedback as assessment; relationship between feedback and assessment; evaluation of feedback; students` engagement in the process of learning; fairness of peer assessment; feelings about giving and receiving negative feedback. Prospects for further research to be aimed at scientifically sound analysis and selection of effective techniques, methods and means of feedback at different stages of practical training, in different forms and types of work, as well as in terms of innovative learning technologies, which the teacher can use in practice. Бібліографічний опис: Fylypska V.I.Challenges in using feedback in foreign language teaching in higher education.International scientific integration 2020. Washington: ISE&E & SWorld and KindleDP, 2020.- P. 439-442. |
8 | стаття |
Забезпечення ефективного коригувального зворотного зв`язку як одного із видів зворотного зв`язку між викладачем та студентом у процесі вивчення іноземної мови Аннотація: У статті розкрито проблему забезпечення ефективного коригувального зворотного зв`язку, як одного із видів зворотного зв`язку між викладачем та студентом у процесі вивчення іноземної мови у вищому навчальному закладі. У даному дослідженні коригувальний зворотний зв`язок розглядається як спосіб корекції помилок студента на етапі контролю знань, умінь та навичок. Визначено функції зворотного зв`язку. Проаналізовано механізм та етапи здійснення зворотного зв`язку, розкрито його аспекти. У роботі детально схарактеризовано усний та письмовий коригувальний зворотний зв`язок. Виокремлено види усного - експліцитний (прямий), металінгвістичний, імпліцитний (непрямий) та письмового коригувального зворотного зв`язку - прямий та непрямий. Підвиди непрямого усного коригувального зворотного зв`язку (перефразування висловлення, запит уточнення, домагання правильної відповіді й повторення з наголосом на помилці) схарактеризовано з точки зору їх особливостей, відмінностей та ефективності використання. Проаналізовано підхід до виправлення помилок студента у письмовій роботі та в усному мовленні. У роботі акцентовано увагу на умовах ефективного забезпечення коригувального зворотного зв`язку. З`ясовано, що для того, щоб зворотний зв`язок був ефективним, слід дотримуватись послідовності в його організації, поєднувати різні види, враховувати рівень засвоєння матеріалу студентами, їх реакцію, розуміння його необхідності та обговорювати помилки зі студентами. Здійснення коригувального зворотного зв'язку розглянуто в різних формах навчання: очній та дистанційній. Визначено перспективи подальших досліджень, які мають бути спрямовані на науково обґрунтований аналіз та добір ефективних прийомів, методів та засобів здійснення коригувального зворотного зв`язку на різних етапах практичного заняття, в різних формах та видах роботи, а також у розрізі інноваційних технологій навчання, які викладач іноземної мови зможе використовувати у практичній діяльності. Annotation: The article reveals the problem of providing effective corrective feedback as one of the types of feedback between a teacher and a student in the process of learning a foreign language in higher education. In this study, corrective feedback is considered as a way to correct student errors at the stage of control of knowledge, skills and abilities. The functions of feedback are defined. The mechanism and stages of feedback implementation are analyzed, its aspects are revealed. The paper describes in detail the oral and written corrective feedback. The types of oral - explicit (direct), metalinguistic, implicit (indirect) and written corrective feedback - direct and indirect are distinguished. Subtypes of indirect oral corrective feedback (paraphrasing the statement, requesting clarification, seeking the correct answer and repetition with an emphasis on error) are characterized in terms of their features, differences and efficiency of use. The approach to correcting student mistakes in written work and oral speech is analyzed. The paper focuses on the conditions of effective provision of corrective feedback. It was found that in order for feedback to be effective, it is necessary to follow the sequence in its organization, combine different types, take into account the level of assimilation of material by students, their reaction, understanding of its need and discuss mistakes with students. The implementation of corrective feedback is considered in various forms of training: face-to-face and distance. Prospects for further research to be aimed at scientifically sound analysis and selection of effective techniques, methods and means of corrective feedback at different stages of practical training, in different forms and types of work, as well as in terms of innovative learning technologies, which the teacher foreign language can be used in practice. Бібліографічний опис: Филипська В.І. Забезпечення ефективного коригувального зворотного зв`язку як одного із видів зворотного зв`язку між викладачем та студентом у процесі вивчення іноземної мови. - Іноземні мови, № 4, Київ: Київський національний лінгвістичний університет, 2020. - С. 11-16. |
9 | посібник |
English for Masters in Psychology Аннотація: Пропонований посібник має на меті підготувати майбутніх фахівців в галузі «Психологія» до застосування англійської мови у професійній та науковій сферах. Посібник містить аутентичні наукові статті зарубіжних психологів, термінологічну лексику, вправи на засвоєння лексики в галузі психології, завдання на відтворення усного мовлення, курс граматики та ряд вправ на закріплення граматики. До посібника входять завдання дослідницького характеру: написання назви наукової праці, ключових слів, описової, інформативної анотацій та наукової статті. Для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 053 Психологія (практичний психолог). Annotation: The proposed guide aims to prepare future specialists in the field of "Psychology" for the use of the English language in professional and scientific fields. The manual contains authentic scientific articles by foreign psychologists, terminological vocabulary, exercises for mastering vocabulary in the field of psychology, tasks for reproducing oral speech, a grammar course and a number of exercises for consolidating grammar. The manual includes tasks of a research nature: writing the title of a scientific work, keywords, descriptive, informative annotations, and a scientific article. For applicants of the second (master's) level of higher education in specialty 053 Psychology (practical psychologist). Бібліографічний опис: Филипська В.І. English for Masters in Psychology. Навчальний посібник для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 053 Психологія (практичний психолог) – Х. : ХНУВС, 2019. – 76 с. |
10 | тези доповіді |
Британський досвід заохочення педагогів до професійного самовдосконалення Аннотація: Окреслено перспективи використання педагогічно цінного досвіду Великої Британії з питання заохочення педагогів до професійного самовдосконалення в умовах роботи сучасних українських загальноосвітніх ти вищих навчальних закладів. Схарактеризовано діяльність професійних навчальних спільнот Великої Британії як одну з форм заохочення. Annotation: Prospects for a creative implementation of the British experience in the system of teachers’ encouragement to professional self-improvement at schools and universities in Ukraine have been presented. The activity of professional educational associations of Great Britain as one of forms of encouragement is characterized. Бібліографічний опис: Филипська В.І. Британський досвід заохочення педагогів до професійного самовдосконалення / В.І. Филипська // Методичний потенціал, тренди та формати трансформації Європейських освітніх систем : Міжнародна науково-методична конференція (м. Харків, 20-21 лютого 2018 р.) Х.: ХНУБА, 2018. – С. 297-299. |
11 | тези доповіді |
Заохочення студентів до іншомовної мовленнєвої комунікації Аннотація: Визначено поняття «заохочення», «мотив», «інтерес», «стимул». Подано приклади комунікативно-пізнавальних та навчально-пізнавальних мотивів під час вивчення іноземної мови. Annotation: The concepts of «encouragement», «motive», «interest», «stimulus» have been determined. The examples of communicative-cognitive and educational-cognitive motives during the study of the foreign language are given. Бібліографічний опис: Филипська В.І. Заохочення студентів до іншомовної мовленнєвої комунікації / В.І. Филипська // Психологічні та педагогічні проблеми професійної освіти та патріотичного виховання персоналу системи МВС України: Всеукраїнська науково-практична конференція (м. Харків, 30 березня 2018 р.) – Х.: ХНУВС, 2018. – С.96-98. |
12 | стаття |
Зразки письмової частини тестів ЗНО Аннотація: Подано 30 тренувальних зразків письмової частини тестів ЗНО з англійської мови для майбутніх абітурієнтів ВНЗ. Annotation: 30 examples of training writing skills for English external independent assessment for future university entrants are presented. Бібліографічний опис: Филипська В.І. Зразки письмової частини тестів ЗНО / В.І. Филипська // Англійська мова та література. – Х.: Основа – 2016. - № 25-26 (503-504). – С. 10-14. |
13 | тези доповіді |
Форми та методи навчання майбутніх учителів іноземних мов у вищій педагогічній школі Великої Британії та України Аннотація: Схарактеризовано форми та методи навчання майбутніх учителів іноземних мов у вищій педагогічній школі Великої Британії та України. Бібліографічний опис: Филипська В.І. Форми та методи навчання майбутніх учителів іноземних мов у вищій педагогічній школі Великої Британії та України / В.І.Филипська // Методичні та психолого-педагогічні проблеми викладання іноземних мов на сучасному етапі : шляхи інтеграції школи та ВНЗ : VIII Міжн. наук.-метод. конф. (м. Харків, 22 квітня 2016 р.). – Х : ХНУ ім. Каразіна, 2016. – С. 221– 223. |
14 | автореферат дисертації |
Система заохочень до професійного самовдосконалення вчителів у Великій Британії (друга половина ХХ – початок ХХІ століття) – автореф. дис. Аннотація: Дисертація присвячена дослідженню проблеми системи заохочення вчителів Великої Британії до професійного самовдосконалення, що сприятиме використанню педагогічно цінного досвіду в роботі загальноосвітніх шкіл України. У дисертації обґрунтовано етапи становлення й розвитку системи заохочення вчителів у Великій Британії, схарактеризовано види, форми та методи заохочення на кожному з них. Окреслено перспективи використання педагогічно цінного досвіду Великої Британії з питання заохочення вчителів до професійного самовдосконалення в умовах роботи сучасних українських загальноосвітніх навчальних закладів. Annotation: The paper emphasises attention to the concept, functions, indicators of teachers’ professional self-improvement, describes the components of self-improvement such as self-discipline and self-education, that provide independent search processes and adoption of teaching decisions, which display particularities of the teacher as an individual. Different forms and measures of incentives are applied for the motivation of teachers to self-improvement. Opinions of some researchers were divided towards determination of the concept of «encouragement» in correlation with the concept of «reward» and the determination of their forms. Internal incentives are given by the process of implementation of work: feeling of the achievement of results, success, self-esteem, maintenance and meaningfulness of the executed work, jurisdiction, skills, other methods of providing the internal incentives – favourable conditions of work and concrete formulation of tasks. Historical periods of the system of teachers` encouragement to professional self-improvement in Great Britain have been determined, theoretical aspects of the system of in-service education have been analyzed. It has been discovered that in 1979 the Conservatives, headed by Margaret Thatcher and John Major, reforms in the system of education in Great Britain started. Special attention was paid to school accountability in order to report the results of teaching. In 1997 the Labour government of Tony Blair created a system to encourage teachers to their self-improvement: teachers` standards and competencies, introduction of new positions, time for professional development, higher salaries. Analysis of studies in comparative education showed that in the early XXI century the system of professional development of teachers in Great Britain continues to actively reform: promoting pedagogical staff to self-improvement remains insufficiently studied, in particular, the question concerning methods, types, models of application of encouraging teachers to self-improvement and creative ways of using this experience in other countries are not fully disclosed. New, professional approaches to the promotion of the teaching career provide for the transition from a primarily external stimulation of the teacher's activity (financial remuneration, career opportunities) to activate the internal professional motivation, which requires the solution of the question about satisfaction of teachers with their work - its conditions, process and results. It should be noted that nowadays the question about the forms of teachers`promotion to professional self-improvement rises to the fore. The research has made it possible to classify the system of teachers` encouragement to professional self-improvement: moral encouragement incentives (trust, support, feeling of pleasure from work); material incentives (salary, valuable gifts); status encouragement (an appropriation of rank, category, increase in position, delegation of administrative decisions); methodical encouragement (attending seminars, conferences); mixed encouragement (contain two and more types of incentives). Innovative forms and methods of teachers’ encouragement to professional self-improvement in Great Britain have been analyzed; criteria of a contemporary British teacher are described, the forms of newly-qualified teachers` incentives to professional self-improvement have been studied. There are many opportunities for staff development and improvement in Great Britain: reflection, school self-evaluation, professional talk – informal and formal (on-going), development dialogues, classroom observation, showing assemblies, leading a workshop/in-house INSET, writing policies and schemes of work, classroom action research, mentoring students, staff meetings / INSET, performance management cycle, touring the school, visiting other classrooms, demonstrating/explaining practice and classroom organization, team teaching, shadow or pairing leaders for curriculum subject management, experience of teaching range of pupils and age group, professional challenge, joint work (assemblies, educational visits, concerts and productions, parental meetings), talk about learning and teaching, staff conferences on individual pupils, analysis of pupil data, reviews of teacher assessments, agreement trials, reviews of pupil reports, shadowing pupils, monitoring pupils’ work, curriculum reviews. Material promotions have been highlighted in the scientific research. They are teachers' pay and conditions. In Britain, successive governments have eroded English local authorities’ role in providing education. Much money is divided by several funding formulas, and is given to five Education and Library Boards. The National Pay Scale provides a national framework for teachers' pay, but governing bodies are able to exercise some discretion on teachers' progress along it. Classroom teachers can supplement their pay by taking on management responsibilities, which may qualify them for one of five management allowances. Governing bodies have discretion to give recruitment and retention allowances, Special Educational Needs allowances, training and professional development allowances and out-of-school activity allowances, as stated in the school's Pay Policу. The school considers the application of non-cash and other types of benefits to reward staff appropriately for their contributions to the school, as provided by policy and/or national terms and conditions. Generally such awards can be decided by the Headteacher; however decisions involving a significant budget implication should be referred to the Pay Committee. The School ensures that any non-cash awards are properly recorded in line with the requirements of Inland Revenue regulations. Prospects for a creative implementation of the British experience in the system of teachers’ encouragement to professional self-improvement in Ukraine have been presented. Study of problems in the system of teachers’ encouragement to professional self-improvement is still underway. Бібліографічний опис: Филипська В.І. Система заохочень до професійного самовдосконалення вчителів у Великій Британії (друга половина ХХ – початок ХХІ століття): – автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки / В.І. Филипська. – Х.: ХНПУ ім. Г.С. Сковороди, 2015. – 20 с. |
15 | стаття |
Forms of teachers`promotion to professional self-improvement in Great Britain Аннотація: У статті зосереджуюється увага на формах заохочення педагогів до професійного самовдосконалення у Великій Британії.Схарактеризовано моральні, методичні та матеріальні форми заохочення. Annotation: In this article attention is paid on necessity in teachers`promotion to professional self-improvement. It deals with the moral, methodological and material insentitives to professional self-improvement in Great Britain: teaching award for outstanding new teacher of the year, opportunities for staff development, financial remuneration (a national framework for teachers' pay). The four key elements of teachers`contribution reflected on salary progression are observed. Бібліографічний опис: Fylypska V.I. Forms of teachers` promotion to professional self-improvement in Great Britain / V.I. Fylypska // Nauka i studia. – Poland, 2014. – № 12 (122). – Р. 62 – 70. |
16 | стаття |
Реформування системи матеріального стимулювання вчителів Великої Британії (друга половина ХХ століття) Аннотація: У статті зосереджується увага на проблемі реформування, субсидуванні шкіл, фінансових відносинах між міністерством освіти і місцевими органами народної освіти, стимулюванні педагогів до роботи в школі, оплаті праці вчителів Великої Британії у другій половині ХХ століття. Annotation: In the article the attention concentrates to the problem of reforming, subsidizing the schools, financincial relationship between Ministery of Education and local authorities of national education, teachers` stimulating to work effectively, payments of teachers in Great Britain of the 2-nd half of XXthcentury. Бібліографічний опис: Филипська В.І. Реформування системи матеріального стимулювання вчителів Великої Британії (друга половина ХХ століття) / В.І.Филипська // Зб. наук. праць Уманського державного педагогічного університету ім. Павла Тичини. – Умань : УДПУ ім. Павла Тичини. – 2013. – Ч.1. – С. 339 – 345. |
17 | стаття |
Форми заохочення вчителів до самовдосконалення в Україні Аннотація: У статті порівняно поняття «заохочення» та «винагородження»; розкрито всі можливі форми заохочення вчителів до самовдосконалення в Україні відповідно до нормативної бази Всеукраїнського, міського, районного та шкільного рівня; детально схарактеризовано порядок проведення нагородження педагогів в деяких нормативних документах, а саме, в Положенні про нагородження відомчими заохочувальними відзнаками, Положенні про грамоту управління освіти, Положенні про всеукраїнський конкурс «Учитель року». Бібліографічний опис: Филипська В.І. Форми заохочення вчителів до самовдосконалення в Україні / В.І.Филипська // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології : Зб. наук. праць. – Суми : СДПУ ім. А.С. Макаренка, 2013. – № 5 (31). – С.334 – 342. |
18 | стаття |
Філософські та психолого-педагогічні підходи до самовдосконалення вчителів Аннотація: У статті розкрито філософські, психологічні та педагогічні підходи до самовдосконалення, схарактеризовано ідеалістичні, матеріалістичні та діалектичні підходи до тлумачення поняття самовдосконалення як філософської проблеми; розглянуто психологічні підходи, а саме, суб`єктний та акмеологічний; проаналізовано педагогічну проблематику самовдосконалення в контексті гуманістичної педагогіки, "формуючої" педагогіки радянського періоду та в світлі особистісно-орієнтованого підходу на сучасному етапі. Annotation: The article describes philosophical, psychological and pedagogical approaches to self-development; idealistic, materialistic and dialectical approaches to interpretation of the concept of self-development as a philosophical problem; such psychological approaches are considered as subject and achmeological ones; the pedagogical problems of self-development are analysed in the context of humanistic pedagogics, "forming" pedagogics of soviet period and in the light of the personality-oriented approach nowadays. Бібліографічний опис: Филипська В.І. Філософські та психолого-педагогічні підходи до самовдосконалення вчителів / В.І.Филипська // Наукові записки кафедри педагогіки : Зб. наук. праць. – Х. : ХНУ ім. В.Н. Каразіна, 2013. – Вип. 32. – С. 199 – 207. |
19 | стаття |
Програмно-цільовий підхід та проектна технологія у навчальному закладі Аннотація: Розміщено матеріали про технологію програмно-цільового підходу до управління навчальним закладом. Надано приклади управлінського проекту, науково-практичного семінару, розвивальних програм. Annotation: The materials about an Approach for Program and Purpose management of an educational establishment are placed. The examples of an administrative project, a practical seminar, developing programs are given. Бібліографічний опис: Филипська В.І. Програмно-цільовий підхід та проектна технологія у навчальному закладі / В.І. Филипська // Управління школою. – 2009. - № 16-18 (244-246). – С.52-72. |