№ | Вид наукової роботи | Назва | Бібліографічний опис |
---|---|---|---|
1 | тези доповіді | Art therapy as a method of psychological assistance under martial law Тези присвячені арт-терапії як методу психологічної допомоги в умовах воєнного стану. Викладається досвід відновлення психічного здоров’я особистості в часи війни і відображається сучасний стан теорії та практики арт-терапевтичної допомоги людині у відновленні та самовідновленні, пошуку внутрішніх ресурсів особистісного зростання у воєнний час. Ключові слова: арт-терапія, психологічна допомога, воєнний стан, спілкування, емоційна підтримка
The abstract is devoted to art therapy as a method of psychological assistance under martial law. It describes the experience of restoring mental health in times of war and reflects the current state of theory and practice of art therapy in human in recovery and self-healing, search for internal resources of personal growth in wartime. Key words: art therapy, psychological assistance, martial law, communication, emotional support |
Pochuieva V.V., Kopylov D.V. Art therapy as a method of psychological assistance under martial law/ V.V. Pochuieva, D.V. Kopylov//«Захист да дотримання прав громадян органами національної поліції України в умовах воєнного стану»: тези доп. учасників наук.-практ. конф. (м. Вінниця, 7 груд. 2023 р.)/ МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ, Наук. парк «Наука та безпека». ‒ Вінниця: ХНУВС, 2023. ‒ С. 228-229. |
2 | стаття | Learning autonomy and its formation in the context of language learning. Стаття присвячена одній з актуальних проблем сучасної педагогіки – навчальної автономії та її формуванню у контексті навчання мови. Розкривається суть навчальної автономії та підкреслюється, що вона передбачає певний рівень навчально-пізнавальної компетенції студентів, що визначається як здатність до ефективного самостійного управління навчальною діяльністю. При цьому істотне значення мають такі стратегії, як ставлення мети, планування навчальної діяльності та рефлексивна самооцінка. Проаналізовано передумови ефективності розвитку навчальної автономії. У світлі особистісно-орієнтованої парадигми, що лежить в основі концепції безперервної освіти, автономія розглядається як характеристика індивідуальної позиції людини і тісно пов'язана з індивідуалізацією процесу навчання через розвиток творчої активності студентів. Пропонуються різні форми індивідуалізації навчального процесу, такі як диференціація рівня складності завдань для студентів з різною підготовкою, диференціація змісту навчальних матеріалів залежно від інтересів студентів, диференціація режимів виконання завдань з урахуванням індивідуальних особливостей. Зазначається, що навчальна автономія передбачає володіння студентами навичками самоконтролю, тобто навичками самостійно визначати мету навчання, організовувати його і структурувати сам процес навчання, адекватно оцінювати здобуті результати, використовуючи різноманітні стратегії навчання. Автономна навчальна діяльність дозволяє найбільш повно розвивати необхідні сучасним фахівцям якості особистості й навчально-пізнавальні уміння, підвищувати рівень мотивації і створювати умови для самореалізації у творчому пошуку. Автономна діяльність дозволяє зробити процес навчання індивідуалізованим, особистісно-орієнтованим, тобто спрямованим на розвиток творчих здібностей і на самореалізацію в навчальному процесі кожної конкретної особистості. У контексті сучасної концепції професійної освіти, що ставить перед вищою школою завдання навчити студентів самостійно одержувати і поповнювати свої знання й уміння, організація автономної навчальної діяльності є одним з ефективних заходів вдосконалення навчального процесу. Ключові слова: навчальна автономія, навчання протягом життя, рефлексія, індивідуалізація, диференціація, самостійність, творчість, відповідальність
The article is devoted to one of the urgent issues of modern pedagogy ‒ learning autonomy and its formation in the context of language teaching. The article reveals the essence of learning autonomy and emphasises that it implies a certain level of students’ educational and cognitive competence, which is defined as the ability to effectively manage learning activities independently. At the same time, such strategies as goal setting, planning of learning activities and reflective self-assessment are essential. The prerequisites for the effectiveness of the development of learning autonomy are analysed. In the light of the person-centred paradigm, which is the basis of the concept of lifelong learning, autonomy is considered as a characteristic of a person's individual position and is closely related to the individualisation of the learning process through the development of students’ creative activity. Various forms of individualisation of the educational process are proposed, such as differentiation of the level of difficulty of tasks for students with different backgrounds, differentiation of the content of educational materials depending on the interests of students, differentiation of task performance modes taking into account individual characteristics. It is noted that learning autonomy assumes that students have the skills of self-control, i.e. the skills to independently determine the purpose of learning, organise it and structure the learning process itself, adequately evaluate the results obtained using various learning strategies. Autonomous learning activities allow for the fullest development of the personality qualities and learning and cognitive skills necessary for modern specialists, increase motivation and establish conditions for self-realisation in creative search. Autonomous activity makes the learning process individualised, personality-oriented, i.e. aimed at developing creative abilities and self-realisation in the learning process of each individual. In the context of the modern concept of professional education, which sets the task for higher education to teach students to acquire and replenish their knowledge and skills independently, the organisation of autonomous learning activities is one of the effective measures to improve the learning process. Key words: learning autonomy, lifelong learning, reflection, individualisation, differentiation, independence, creativity, responsibility |
Pochuieva V.V., Sazanova L.S. Learning autonomy and its formation in the context of language learning. Науковий журнал «Інноваційна педагогіка». 2023. Вип. 63. Т. 2. С. 22-25. |
3 | тези доповіді | Nonverbal communication in different countries. Розглядаються такі категорії невербального спілкування як привітання, фізичний простір, дотик, зоровий контакт, вираз обличчя, жести рук та фізичних поз. Наводяться приклади та розкриваються особливості різних категорій невербального спілкування на міжкультурному рівні. Ключові слова: міжкультурна комунікація, невербальна комунікація, вітання, жести рук, фізичні пози
The article examines modern trends in teaching foreign languages, which are aimed at activating the educational and cognitive activities of students of higher educational institutions through the use of project technology, case technology, distance learning, ICT, which increases the creative activity of students and provides for strengthening the practical orientation of education, as well as development of personal qualities of students, and also contributes to the formation of professional competence of future specialists. Key words: cross-cultural communication, nonverbal communication, greetings, hand gestures, physical postures |
Pochuieva V.V., Levchenko N.I. Nonverbal communication in different countries. Лінгвістика, Лінгводидактика та міжмовна комунікація: сучасний стан та проблеми : збірка матеріалів І Міжвуз. заоч. наук.-практ. семінару (м. Харків, 4-5 жовт. 2023 р.). Харків: Харків. нац. ун-т Повітр. Сил ім. І. Кожедуба, 2023, C. 78-79. |
4 | стаття | Сучасні тенденції у викладанні іноземних мов У статті розглядаються сучасні тенденції викладання іноземних мов, що спрямовані на активізацію навчально-пізнавальної діяльності студентів вищих навчальних закладів шляхом використання проектної технології, кейс-технології, дистанційного навчання, ІКТ, що підвищує творчу активність студентів та передбачає як посилення практичної спрямованості освіти, так і розвиток особистісних якостей студентів, а також сприяє формуванню професійної компетентності майбутніх фахівців. Ключові слова: професійне спілкування, кейс-технологія, міжпредметні зв’язки, компетентність, самостійність, мотивація, активізація, творчість.
Ключевые слова: . The article examines modern trends in teaching foreign languages, which are aimed at activating the educational and cognitive activities of students of higher educational institutions through the use of project technology, case technology, distance learning, ICT, which increases the creative activity of students and provides for strengthening the practical orientation of education, as well as development of personal qualities of students, and also contributes to the formation of professional competence of future specialists. Key words: professional communication, case technology, interdisciplinary connections, competence, independence, motivation, activation, creativity. |
Почуєва В. В. Сучасні тенденції у викладанні іноземних мов. Colloquium-journal. 2023. № 16 (175). P. 15-16. |
5 | стаття |
У статті досліджено принцип формування компетентності фахівців з інформаційних технологій в умовах глобалізаційних та інтеграційних економічних процесів. У ході дослідження визначено фактори, що визначають необхідність вільного володіння ІТ-фахівцями іноземними мовами, зокрема англійською мовою професійного спілкування. Такі процеси аналізуються на основі теоретичних засад дослідників з даної теми. Актуальність статті зумовлена потребами сучасного глобалізованого суспільства в контексті розвитку інформатизації та цифровізації. У дослідженні з’ясовано сутність англомовної лексичної компетенції майбутніх фахівців з інформаційних технологій, визначено педагогічні передумови, теоретичне обґрунтування, практичну розробку та експериментальну перевірку методики формування англомовної лексичної компетенції у майбутніх фахівців з інформаційних технологій у межах магістерських програм. Визначено етапи формування такої компетентності у майбутніх ІТ-фахівців, обґрунтовано та укладено систему завдань для формування англомовної лексичної компетенції у професійно орієнтованому письмовому спілкуванні, розроблено лінгводидактичну модель, було запропоновано алгоритм колективної підготовки письмового твору. Для дослідження використано метод аналізу, синтезу, дослідження та порівняльно-узагальнюючий метод, проблемно-пошуковий метод та інформаційно-комунікаційний метод, проведено методичний експеримент. Ключові слова: письмове спілкування; магістерська програма; IT-спеціалісти; лінгводидактична модель; іноземні мови; алгоритм колективного навчання
The article investigates the principle of information technology specialists' competence formation in the conditions of globalization and integration economic processes. In the course of the study, the factors determining the necessity of IT specialists' fluency in foreign languages, in particular in English of professional communication, are identified. Such processes are analyzed on the basis of the theoretical grounding of the researchers on this topic. The relevance of the article is due to the needs of today's globalized society in the context of the development of informatization and digitalization. The study clarifies the essence of English-language lexical competence of future specialists in information technology, identifies the pedagogical conditions, the theoretical rationale, practical development and experimental testing of the methodology for forming English-language lexical competence in future specialists in information technologies within the framework of masters’ degree programmes. The stages of formation of such competence in future IT specialists were determined, a system of tasks for forming English-language lexical competence in professionally oriented written communication was substantiated and concluded, a linguodidactic model was designed, an algorithm of collective preparation of a written product was proposed. The method of analysis, synthesis, research and comparative generalizing method, problem solving method and information and communication method were used for research, a methodical experiment was conducted. Key words: written communication; master's program; IT-specialists; linguodidactic model; foreign languages; collective training algorithm |
Pochuieva, V. The Formation of English-Language Lexical Competence of Future Specialists of Information Technologies./Pochuieva, V., Shandra, N., Matviienko, L., Karpliuk, S., Povoroznyuk, R., & Fonariuk, O.// Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, LUMEN Publishing. 2022. Volume 14, Issue 4, 21-39. |
6 | тези доповіді | Створення інформаційно-предметного середовища при навчанні іноземним мовам Розглянути такі особливості інформаційного освітнього середовища під час навчання іноземних мов як наявність системи засобів спілкування; наявність системи засобів самостійної роботи з інформацією та наявність інтенсивного спілкування між учасниками навчального процесу, що забезпечує формування певних знань, умінь та навичок. Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, професійне спілкування, самостійність, активізація, мотивація
Such features of the informational educational environment during foreign language learning as the presence of a system of means of communication; the presence of a system of means of independent work with information and the presence of intensive communication between the participants of the educational process are considered; they ensure the formation of certain knowledge, abilities and skills. Key words: information and communication technologies, professional communication, independence, development, motivation |
Почуєва В. В. Створення інформаційно-предметного середовища при навчанні іноземним мовам. Мовна підготовка поліцейських : традиції, перспективи та зарубіжний досвід : матеріали Міжнар. круглого столу з нагоди 100-річчя Одеськ. держ. ун-ту внутр. справ, м. Одеса, 04 серп. 2022 р. Одеса : ОДУВС, 2022. C. 79-81. |
7 | стаття | Навчання іноземної мови професійного спрямування у вищій школі Розглянуто педагогічні умови формування iншомовної комунікативної компетенції cтудентів за допомогою застосування комунікативного підходу до навчання іноземних мов. Ключові слова: комунікативна компетенція, професійна комунікація, професійна сфера, ситуативність, автентичність, aктивізація, мотивація
Рассмотрены педагогические условия формирования иноязычной коммуникативной компетенции студентов с помощью применения коммуникативного подхода к обучению иностранным языкам. Ключевые слова: коммуникативная компетенция, профессиональная коммуникация, профессиональная сфера, ситуативность, активизация, мотивация Pedagogical conditions for the formation of foreign language communicative competence of students with the help of the application of the communicative approach to learning foreign languages are considered. Key words: communicative competence, professional communication, professional sphere, situationality, authenticity, activation, motivation |
Почуєва В. В. Навчання іноземної мови професійного спрямування у вищій школі. Підготовка правоохоронців в системі МВС України в умовах воєнного стану: матеріали VІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Харків, 26 трав. 2022 р.). Харків : ХНУВС, 2022. С. 325-328. |
8 | тези доповіді | Навчання професійно-орієнтованого іншомовного спілкування у вищій школі Розглянута cуть навчання профeсійно-орієнтованого іншомовного спілкування, що полягає в його інтeграції зі спеціальними дисциплінами з метою отримання додaткових професійних знань та формування професійно значущих якостей особистостi. Ключові слова: модернізація, інтеграція, професійне спілкування, компетентність, мотивація
Рассмотрена суть обучения профессионально-ориентированного иноязычного общения, заключающаяся в его интеграции со специальными дисциплинами с целью получения дополнительных профессиональных знаний и формирования профессионально значимых качеств личности. Ключевые слова: модернизация, интеграция, профессиональное общение, компетентность, мотивация The aim of teaching professionally-oriented foreign language communication, which consists in its integration with special disciplines in order to obtain additional professional knowledge and the formation of professionally significant personality qualities, is considered. Key words: modernization, integration, professional communication, competence, motivation |
Почуєва В. В. Навчання професійно-орієнтованого іншомовного спілкування у вищій школі. Авіація, промисловість, суспільство : матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Кременчук, 12 трав. 2022 р.) / МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ, Кременчуц. льотний коледж., Наук.парк «Наука та безпека». Харків : ХНУВС, 2022. С. 262-266. |
9 | тези доповіді | Сучасні педагогічні технології у підготовці компетентних фахівців Розглядається проблема активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів закладів вищої освіти шляхом використання проєктної технології, що передбачає як посилення практичної спрямованості освіти, так і розвиток особистісних якостей студентів, а також сприяє формуванню професійної компетентності майбутніх фахівців. Ключові слова: активізація, проєктна технологія, професійна компетентність, інтеграція, саморозвиток
Рассматривается проблема активизации учебно-познавательной деятельности студентов вузов путем использования проектной технологии, предусматривающей как усиление практической направленности образования, так и развитие личностных качеств студентов, а также способствует формированию профессиональной компетентности будущих специалистов. Ключевые слова: активизация, проектная технология, профессиональная компетентность, интеграция, саморазвитие The problem of intensifying educational and cognitive activities of students of higher educational institutions is considers through the use of project technology, which involves both strengthening the practical orientation of education and development of personal qualities of students, and contributes to the professional competence of future professionals. Key words: enhancement, project technology, professional competence, integration, self-development |
Почуєва В.В. Сучасні педагогічні технології у підготовці компетентних фахівців. International scientific innovations in human life: Proceedings of V International Scientific and Practical Conference. Cognum Publishing House. Manchester, United Kingdom. 2021. P. 448-452. |
10 | стаття | Лінгвістична лабораторія у навчанні іноземних мов: можливості та перспективи У статті представлена можливість створення лінгвістичної лабораторії у спеціалізованих навчальних закладах вищої освіти. Автори визначили дидактичні шляхи та перспективи навчання іноземних мов майбутніх фахівців у такій лабораторії. Ключові слова: лінгвістична лабораторія, навчальна автономія, інформаційна компетентність, інформатизація освіти, професійна діяльність
В статье представлена возможность создания лингвистической лаборатории в специализированных высших учебных заведениях. Авторы определили дидактические пути и перспективы обучения иностранным языкам будущих специалистов в такой лаборатории. Ключевые слова: лингвистическая лаборатория, учебная автономия, информационная компетентность, информатизация образования, профессиональная деятельность The article presents the possibility of creating a linguistic laboratory in specialized educational institutions of higher education. The authors determined didactic ways and prospects of teaching foreign language to future specialists in such a laboratory. Key words: linguistic laboratory, educational autonomy, information competence, informatization of education, professional activity |
Почуєва В. В., Левашов О. С., Дягілєва Л. Д. Лінгвістична лабораторія у навчанні іноземних мов: можливості та перспективи. Polish Science Journal. Warsaw, Poland: Sp. z o. o. "iScience". 2021. Issue 9 (42). P. 146-151. |
11 | стаття | Information technologies in the formation of professional competence of future teachers Стаття має на меті розглянути вимоги до ІТ-компетенції майбутнього викладача. У дослідженні аналізується зв’язок загальнокористувацького, загальнопедагогічного та предметно-педагогічного компонентів ІТ-компетенції з ключовими, базовими та спеціальними компетенціями викладача. Описано етапи формування компонентів ІТ-компетенції у підготовці майбутніх викладачів, цілі, зміст, методи та форми кожного етапу. Професійна компетентність викладача включає ключові, базові та спеціальні компетенції. Ключові компетенції необхідні для будь-якої професійної діяльності; вони пов'язані з успіхом особистості. Базові компетенції мають відображати сучасне розуміння основних завдань професійної діяльності, а ключові – шляхи їх вирішення. Спеціальні компетенції реалізують основні та ключові компетенції професійно-педагогічної діяльності з урахуванням специфіки спеціалізації конкретного спеціаліста. Підготовка викладача до використання інформатизації та інформаційних технологій сприяє формуванню всіх видів професійної компетентності. Ключові слова: інформаційні технології, ІТ-компетенція, професійна діяльність, компетентність викладача, підготовка майбутніх спеціалістів
Статья направлена на рассмотрение требований к IТ-компетенции будущего преподавателя. В исследовании анализируется связь между пользовательским, общепедагогическим и предметно-педагогическим компонентами IТ-компетенции с ключевыми, базовыми и специальными компетенциями преподавателя. Описаны этапы формирования компонентов IТ-компетенции при подготовке будущих преподавателей, цели, содержание, методы и формы реализации каждого этапа. Профессиональная компетентность преподавателя включает ключевые, базовые и специальные компетенции. Ключевые компетенции необходимы для любой профессиональной деятельности; они связаны с успехом личности. Базовые компетенции должны отражать современное понимание основных задач профессиональной деятельности, а ключевые должны указывать пути их решения. Специальные компетенции реализуют базовые и ключевые компетенции профессионально-педагогической деятельности с учетом специфики специализации конкретного специалиста. Подготовка преподавателя к использованию информатизации и информационных технологий способствует формированию всех видов профессиональной компетентности. Ключевые слова: информационные технологии, IT-компетенция, профессиональная деятельность, компетентность преподавателя, подготовка будущих специалистов The article aims to consider the requirements for the IT competence of the future teacher. The study analyzes the connection between the general user, general pedagogical, and subject-pedagogical components of IT competence with the teacher's key, basic and special competencies. The stages of the formation of IT competence components in the preparation of future teachers, targets, content, methods, and forms of implementation of each stage are described. The professional competence of a teacher includes key, basic and special competencies. Key competencies are necessary for any professional activity; they are associated with the success of the individual. Basic competencies should reflect a modern understanding of professional activity's main tasks, and the key ones should show ways to solve them. Special competencies implement basic and key ones in relation to the specifics of a particular specialist's professional-pedagogical activity. Preparing a teacher for the use of informatization and information technologies contributes to the formation of all types of professional competence. Keywords: information technology, IT competence, professional activity, teacher competence, training of future specialists. Key words: information technology, IT competence, professional activity, teacher competence, training of future specialists |
Braslavska, O., Rozhi, I., Novhorodska, Yu., Skrypnyk, N., Pochuieva, V. (2021). Information technologies in the formation of professional competence of future teachers. AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research. Czech Republic. Vol. 11, Issue 1. Spec. Issue XVII. No 2. 139-142. |
12 | стаття | Активізація навчально-пізнавальної діяльності студентів У статті розглядається проблема активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів вищих навчальних закладів шляхом використання проектної технології, що передбачає як посилення практичної спрямованості освіти, так і розвиток особистісних якостей студентів, а також сприяє формуванню професійної компетентності майбутніх фахівців. Ключові слова: активізація, проектна технологія, професійна компетентність, інтеграція, саморозвиток
В статье рассматривается проблема активизации учебно-познавательной деятельности студентов высших учебных заведений путем использования проектной технологии, что предусматривает как усиление практической направленности образования, так и развитие личностных качеств студентов, а также способствует формированию профессиональной компетентности будущих специалистов. Ключевые слова: активизация, проектная технология, профессиональная компетентность, интеграция, саморазвитие The article considers the problem of enhancing educational and cognitive activity of students of higher educational institutions through the use of project technology, which involves both strengthening the practical orientation of education and the development of students’ personal qualities, as well as contributes to the formation of professional competence of future professionals. Key words: enhancement, project technology, professional competence, integration, self-development |
Почуєва В.В. Активізація навчально-пізнавальної діяльності студентів. /В.В. Почуєва//The world of science and innovation. Proceedings of the 10th International scientific and practical conference. Cognum Publishing House. London, United Kingdom. 2021. ‒ 835 p. ‒ P. 662-666. |
13 | тези доповіді | Особистісно орієнтоване навчання як провідна концепція підготовки фахівця Розглянуто педагогічні умови реалізації особистісно орієнтованої освітньої концепції підготовки фахівця в закладах вищої освіти. Ключові слова: Професіоналізація, кейс-метод, мотивація, самостійність.
Рассмотрены педагогические условия реализации личностно ориентированной образовательной концепции подготовки специалиста в высших учебных заведениях. Ключевые слова: Профессионализация, кейс-метод, мотивация, самостоятельность. The pedagogical conditions for the implementation of learner-centered educational concept of specialist training in higher educational institutions are considered. Key words: Professionalization, case method, motivation, autonomy. |
Почуєва В.В. Особистісно орієнтоване навчання як провідна концепція підготовки фахівця. / В.В. Почуева // Харківський національний університет внутрішніх справ: 20 років у статусі національного: матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (м. Харків, 2 берез. 2021 р.) МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ. – Харків: ХНУВС, 2021. ‒ 472 с. ‒ С. 334-336. |
14 | тези доповіді | Кейс-метод как образовательная технология Рассмотрены характеристика и особенности использования кейс технологии в преподавании иностранного языка в высших учебных заведениях. Ключові слова: Кейс-метод, професіоналізація, мотивація, самостійність.
Рассмотрены характеристика и особенности использования кейс технологии в преподавании иностранного языка в высших учебных заведениях. Ключевые слова: Кейс-метод, профессионализация, мотивація, самостоятельность. The characteristics and features of using case technology in foreign language teaching in higher education institutions are considered. Key words: Сase method, professionalization, motivation, independence. |
Почуева В.В. Кейс-метод как образовательная технология. /В.В. Почуева // Іноземні мови у вищій освіті: лінгвістичні, психолого-педагогічні та методичні перспективи. Матеріали V Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції. Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого. ‒ Харків: НЮУ ім. Ярослава Мудрого, 2021. – 320 с. – С. 174-176. |
15 | тези доповіді |
Розглянуто особливості онлайн викладання іноземної мови в закладах вищої освіти в умовах пандемії. Ключові слова: Пандемія, самостійність, мотивація, цифрові технології.
Рассмотрены особенности онлайн преподавания иностранного языка в высших учебных заведениях в условиях пандемии. Ключевые слова: Пандемия, самостоятельность, мотивация, цифровые технологии. Special aspects of online foreign language teaching in higher educational institutions during the pandemic are considered. Key words: Pandemic, autonomy, motivation, digital technologies. |
Pochuieva V.V. Teaching during the pandemic. /V.V. Pochuieva // Тези доповідей Міжвузівського науково-методичного семінару «Проблеми впровадження дистанційного навчання в освітньому процесі закладів вищої освіти та можливі шляхи їх вирішення» ‒ Харків: Національна академія Національної гвардії України, 2021. ‒ 91 с. ‒ С. 54-55. |
16 | стаття |
У статті розглянуто деякі сучасні освітні технології як ефективні засоби організації продуктивного педагогічного середовища, що сприяють підвищенню мотивації, пізнавальної активності та якості підготовки майбутніх фахівців у вищих навчальних закладах. Ключові слова: Ключові слова: діяльнісний підхід, саморозвиток, співробітництво, тандемне навчання.
В статье рассмотрены некоторые современные образовательные технологии как эффективные средства организации продуктивной педагогического среды, способствующие повышению мотивации, познавательной активности и качества подготовки будущих специалистов в высших учебных заведениях. Ключевые слова: Key words: activity approach, self-development, cooperation, tandem training. The article considers some modern educational technologies as effective means of organizing a productive pedagogical environment that help to develop motivation, cognitive activity and quality of training of future professionals in higher educational establishments. Key words: Key words: activity approach, self-development, cooperation, tandem training. |
Почуєва В.В. Сучасні освітні технології. / В.В. Почуєва // The world of science and innovation. Abstracts of the 2nd International scientific and practical conference. Cognum Publishing House. London, United Kingdom. 2020. ‒ 599 p. ‒ P. 470-475. |
17 | тези доповіді |
Розглянуто концепція квест-технології в освіті та її інтегрування в навчальний процес для активізації пізнавальної активності студентів у вищій школі в умовах неперервної освітньо-професійної парадигми впродовж життя. Ключові слова: Ключові слова: самостійність, мышление, интеллект, креативність, мотивація.
Рассмотрена концепция квест-технологии в образовании и ее интеграции в учебный процесс для активизации познавательной активности студентов в высшей школе в условиях непрерывной образовательно-профессиональной парадигмы в течение жизни. Ключевые слова: Ключевые слова: самостоятельность, мышление, интеллект, креативность, мотивация. The concept of quest technology in education and its integration into the educational process to enhance the cognitive activity of students in higher education in conditions of continuous educational and professional paradigm throughout life is considered. Key words: Key words: self-reliance, thinking, intelligence, creativity, motivation. |
Почуєва В.В. Квест-технології в освіті. /В.В. Почуєва // 25 років становлення Сумської філії ХНУВС: славетна історія та горизонти майбутнього: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (21-22 лютого 2020 року, м. Суми) /Сумська філія ХНУВС. ‒ Суми: Видавничий дім «Ельдорадо», 2020. ‒ 424 с. ‒ С. 251-252. |
18 | тези доповіді |
Розглянуто особливості проектної технології в сучасній освіті та умови її використання в процесі навчання іноземним мовам у вищій школі. Ключові слова: Ключові слова: проектна технологія, співробітництво, спілкування, креативність, мотивація.
Рассмотрены особенности проектной технологии в современном образовании и условия ее использования в процессе обучения иностранным языкам в высшей школе. Ключевые слова: Ключевые слова: проектная технология, сотрудничество, общение, креативность, мотивация. The features of project technology in modern education and conditions of its use in the process of teaching foreign languages in higher education are considered. Key words: Key words: project technology, cooperation, communication, creativity, motivation. |
Pochuyeva V.V. Project-based Learning. /V.V. Pochuyeva // Тези доповідей Міжвузівського науково-методичного семінару «Мовна освіта як чинник підготовки сучасних фахівців: лінгвістичний та методологічний аспекти» 28.01. 2020 ‒ Харків, НАНГУ, 2020. ‒ 81 с. ‒ С. 58-59. |
19 | стаття | Професійно-орієнтований підхід у викладанні іноземних мов Визначено особливості соціально-професійної адаптації майбутнього фахівця в сучасному світі та розглянуто умови професійно-орієнтованого викладання іноземних мов у вищій школі. Ключові слова: Мобільність, динамізм, прогнозування, проектна технологія, проблемні ситуації, дискусії, бінарні заняття.
Определены особенности социально-профессиональной адаптации будущего специалиста в современном мире и рассмотрены условия профессионально-ориентированного преподавания иностранных языков в высшей школе. Ключевые слова: Мобильность, динамизм, прогнозирование, проектная технология, проблемные ситуации, дискуссии, бинарные занятия. The features of socio-professional adaptation of the future qualified professional in the modern world are determined and the conditions of professionally oriented teaching of foreign languages in higher education are considered. Key words: Mobility, dynamism, forecasting, project technology, problem situations, discussions, binary classes. |
Почуєва В.В. Професійно-орієнтований підхід у викладанні іноземних мов./В.В. Почуєва//Харківський національний університет внутрішніх справ: 25 років досвіду та погляд у (1994–2019 рр.): зб. тез доп. на міжнар. наук.-практ. конф. до 25-річчя створення ун-ту, Харків, 22 листоп. 2019 р. / МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ. – Харків, 2019. – 544 с. – С. 380-381. |
20 | стаття | Особистісно орієнтована освітня концепція у вищій школі Пропонуються освітні технології в руслі особистісно орієнтованої концепції освіти: проектна технологія як засіб розвитку автономії і креативності; ситуаційний аналіз, що забезпечує вміння приймати самостійні рішення; портфоліо як засіб рефлексивного навчання; інформаційно-комунікаційні технології для роботи в умовах нового інформаційного середовища. Ключові слова: Особистісно орієнтована освітня концепція, цілісний розвиток особистості, саморозвиток, самореалізація, співпраця, творчість, проектна діяльність, ситуаційний аналіз, портфоліо, ІКТ.
Предлагаются образовательные технологии в русле личностно ориентированной концепции образования: проектная технология как средство развития автономии и креативности; ситуационный анализ, обеспечивающий умение принимать самостоятельные решения; портфолио как средство рефлексивного обучения; информационно-коммуникационные технологии для работы в условиях новой информационной среды. Ключевые слова: Личностно ориентированная образовательная концепция, целостное развитие личности, саморазвитие, самореализация, сотрудничество, творчество, проектная деятельность, ситуационный анализ, портфолио, ИКТ. Certain educational technologies concerning personality-based concept of education are proposed: project technology as a means of development of autonomy and creativity; situational analysis building up skills in taking independent decisions; portfolio as a means of reflexive training; information and communication technologies to work in conditions of a new information system. Key words: Personality-based educational concept, integral personality development, self-development, self-realization, cooperation, creativity, project activity, situational analysis, portfolio, information and communication technologies. |
Почуєва В.В. Особистісно орієнтована освітня концепція у вищій школі. /В.В. Почуєва//Науковий журнал «Інноваційна педагогіка», випуск 14, том 2, 2019. – Одеса: ПУ «Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій», 2019. – 220 с. – С. 78-81. |
21 | настанови (вказівки), рекомендації | Методичні рекомендації з професійно орієнтованого навчання іноземної мови Методичні рекомендації містять спеціальні завдання щодо створення ігрових ситуацій, ситуацій новизни, змагання, організації дискусій, проведення бінарних занять сумісно з викладачами профілюючих дисциплін, практичними працівниками, носіями мови, а також занять в спеціалізованих аудиторіях, що забезпечує професіоналізацію навчання засобами іноземної мови. Ключові слова: Професіоналізація, кваліфікаційні характеристики, рольова гра, дискусія, бінарні заняття, саморозвиток.
Методические рекомендации содержат специальные задания по созданию игровых ситуаций, ситуаций новизны, соревнования, организации дискуссий, проведению бинарных занятий совместно с преподавателями профилирующих дисциплин или практическими работниками, носителями языка, а также занятия в специализированных аудиториях, что обеспечивает профессионализацию обучения средствами иностранного языка. Ключевые слова: Профессионализация, квалификационные характеристики, ролевая игра, дискуссия, бинарные занятия, саморазвитие. Methodical recommendations contain special tasks as to role plays, competitions, discussions, binary classes with trainers of specific subjects, or practitioners, or native speakers, as well as classes in specialized auditoriums to provide professionalization by means of foreign languages. Key words: Communicative competence, project technology, intersubject links, independence, self-development. |
Почуєва В.В. Методичні рекомендації з професійно орієнтованого навчання іноземної мови. /В.В. Почуєва//Український психолого-педагогічний науковий збірник № 17 (17) 2019 р. – Львів: ГО «Львівська педагогічна спільнота», 2019. – 148с. – С. 96-104 |
22 | стаття | Использоваеие ИКТ в образовательном процессе В статье рассматриваются возможности использования новых информационных технологий в сфере образования. Обосновываются такие функции современных компьютерных средств обучения, как: интенсификация, индивидуализация, наглядность, виртуальность, интерактивность, мотивация. Ключові слова: Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, самостійна пізнавальна діяльність, індивідуалізація, наочність, мотивація, інтерактивність, віртуальність.
В статье рассматриваются возможности использования новых информационных технологий в сфере образования. Обосновываются такие функции современных компьютерных средств обучения, как: интенсификация, индивидуализация, наглядность, виртуальность, интерактивность, мотивация. Ключевые слова: Ключевые слова: информационно-коммуникационные технологии, самостоятельная познавательная деятельность, индивидуализация, наглядность, мотивация, интерактивность, виртуальность. The article deals with possibilities of using new information technologies in the field of education and distinguishes such functions of modern computer educational facilities as: intensification, individualization, visual aids, virtual images, interaction and motivation. Key words: Key words: information and communication technologies, independent cognitive activity, individualization, visual aids, motivation, interaction, virtual images. |
Почуева В.В. Использоваеие ИКТ в образовательном процессе. /В.В. Почуева//Психологія та педагогіка у ХХІ столітті: перспективні та пріоритетні напрямки досліджень: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ, Україна, 31 травня – 1 червня 2019 р.). – Київ: ГО «Київська наукова організація педагогіки та психології», 2019. – 163с. – С. 42-44. |
23 | стаття | Кейс-технология в обучении иностранным языкам Розглянуто можливості використання кейс-технології для формування умінь ділового спілкування у внз. Обґрунтовується необхідність розробки методичних матеріалів для широкого використання кейсів при навчанні іншомовному спілкуванню. Ключові слова: Ключові слова: ділове спілкування, кейс-технологія, самостійність, креативність, мотивація, мобільність.
В статье рассматриваются возможности использования кейс-технологии для формирования умений делового общения в вузе. Обосновывается необходимость разработки методических материалов для широкого использования кейсов при обучении иноязычному общению. Ключевые слова: Ключевые слова: деловое общение, кейс-технология, креативность, cамостоятельность, мотивация, мобильность. The article deals with possibilities of case technology for the development of professional communication skills in higher educational establishments and grounds the necessity of resource materials development for wide application of case method in foreign language communication training. Key words: Key words: professional communication, case technology, independence, creative thinking, motivation, mobility. |
Почуева В.В. Кейс-технология в обучении иностранным языкам./В.В. Почуева//Іншомовна підготовка працівників правоохоронних органів і сектору безпеки: Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (27 березня 2019 р.). – Киів: Національна академія прокуратури України, 2019. – 292с. – С. 139-140. |
24 | стаття | Интернет технологии в образовательном процессе У статті розглядаються освітні можливості сеті Інтернет у контексті розвиваючої освіти. Ключові слова: Інформаційне суспільство, самостійність, мотивація, мобільність, професіоналізм.
В статье рассматриваются образовательные возможности сети Интернет в контексте развивающего образования. Ключевые слова: Информационное общество, самостоятельность, мотивация, мобильность, профессионализм. The article deals with educational possibilities of in the context of developing education. Key words: Information society, independence, motivation, mobility, professionalism. |
Почуева В.В. Интернет технологии в образовательном процессе /В.В. Почуева// Сучасна система освіти і виховання: досвід минулого – погляд у майбутнє: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ, Україна, 5-6 жовтня 2018 р.). – Київ: ГО «Київська наукова організація педагогіки та психології», 2018. – 128с. – С. 34-36. |
25 | стаття | Професійно орієнтоване навчання іноземних мов У статті розглядаються питання професіоналізації навчання іноземним мовам за допомогою відбору тематичного матеріалу і системи завдань по його засвоєнню. Ключові слова: Професіоналізація, мотивація, самостійність, мобільність, компетентність.
В статье рассматриваются вопросы профессионализации обучения иностранным языкам посредством отбора тематического материала и системы заданий по его усвоению. Ключевые слова: Профессионализация, мотивация, самостоятельность, мобильность, компетентность. The article deals with the issues of professionalization of teaching foreign languages through the selection of thematic material and the system of tasks for its learning. Key words: Professionalization, motivation, autonomy, mobility, competence. |
Почуєва В.В. Професійно орієнтоване навчання іноземних мов. /В.В. Почуєва// Актуальні питання застосування на практиці досягнень сучасної педагогіки і психології: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції 11-12 травня 2018 р., м. Харків. – Харків: Східноукраїнська організація «Центр педагогічних досліджень», 2018. – 104с. – С. 13-15. |
26 | стаття | Моделювання умов професійного іншомовного спілкування майбутніх правоохоронців Анотація. У статті розглядаються питання навчання курсантів професійного іншомовного спілкування шляхом застосування різнотипних комп’ютерних засобів навчання іноземних мов. Ключові слова: Ключові слова: професійна компетентність, комунікативна культура, проектна технологія, міжпредметні зв’язки, креативність, мобільність.
Аннотация. В статье рассматриваются вопросы обучения курсантов профессиональному иноязычному общению на основе применения разнотипных компьютерных средств обучения иностранным языкам. Ключевые слова: Ключевые слова: профессиональная компетентность, коммуникативная культура, проектная технология, межпредметные связи, креативность, мобильность. Abstract. The article deals with the issue of professional foreign language communication training on the basis of computing educational technologies usage. Key words: Key words: professional competence, communicative culture, project technology, intersubject links, creativity, mobility. |
Почуєва В.В. Моделювання умов професійного іншомовного спілкування майбутніх правоохоронців./В.В. Почуєва, О.С. Левашов//Підготовка охоронців правопорядку в Харкові (1917-2017)//зб. наук. ст. і тез доп. на наук.-практ. конф. до 100-річчя підготовки охоронців правопорядку в Харкові (м. Харків, 25 листоп. 2017 р.)/МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ. – Харків, 2017. – C.178-180. |
27 | настанови (вказівки), рекомендації | Методичні рекомендації щодо навчання іноземної мови майбутніх правоохоронців Анотація. Методичні рекомендації містять спеціальні завдання по формуванню умінь і навичок професійно орієнтованого іншомовного спілкування у всіх видах мовленнєвої діяльності (говоріння, читання, аудіювання і письмо) в процесі самостійної роботи. Ключові слова: Ключові слова: іншомовне спілкування, професіоналізація, творчість, мотивація, самостійність, саморозвиток.
Аннотация. Методические рекомендации содержат специальные задания по формированию умений и навыков профессионально ориентированного иноязычного общения во всех видах речевой деятельности (говорение, чтение, аудирование и письмо) в процессе самостоятельной работы. Ключевые слова: Ключевые слова: иноязычное общение, профессионализация, творчество, мотивация, самостоятельность, саморазвитие. Abstract. Methodical recommendations contain special tasks to develop skills of professionally oriented foreign language communication in all types of speech activity (speaking, reading, listening and writing) in the process of independent work. Key words: Key words: foreign language communication, professionalization, creativity, motivation, independence, self-development. |
Почуєва В.В. Методичні рекомендації щодо навчання іноземної мови майбутніх правоохоронців./ Л.Д. Дягілєва, О.С. Левашов, В.В. Почуєва//Законодавче забезпечення правоохоронної діяльності: навчальний посібник (до 100-річчя підготовки охоронців правопорядку у Харкові) / за заг. ред. д-ра юрид. наук, доц. В.В. Сокуренка. – Харків: Стильна типографія, 2017. – 1165с. – С. 466-489. |
28 | настанови (вказівки), рекомендації | Методичні рекомендації з професіоналізації навчання засобами іноземної мови Анотація. Методичні рекомендації містять спеціальні завдання щодо створення ігрових ситуацій, ситуацій новизни, змагання, організації дискусій, проведення бінарних занять сумісно з викладачами профілюючих дисциплін, практичними працівниками поліції, носіями мови, а також занять в спеціалізованих аудиторіях, що забезпечує професіоналізацію навчання засобами іноземної мови. Ключові слова: Ключові слова: професіоналізація, кваліфікаційні характеристики, рольова ігра, дискусія, бінарні заняття, саморозвиток.
Аннотация. Методические рекомендации содержат специальные задания по созданию игровых ситуаций, ситуаций новизны, соревнования, организации дискуссий, проведению бинарных занятий совместно с преподавателями профилирующих дисциплин или практическими работниками полиции, носителями языка, а также занятия в специализированных аудиториях, что обеспечивает профессионализацию обучения средствами иностранного языка. Ключевые слова: Ключевые слова: профессионализация, квалификационные характеристики, ролевая игра, дискуссия, бинарные занятия, саморазвитие. Abstract. Methodical recommendations contain special tasks as to role plays, competitions, discussions, binary classes with trainers of specific subjects, or police officers, or native speakers, as well as classes in specialized auditoriums to provide professionalization by means of foreign languages. Key words: Keywords: communicative competence, project technology, intersubject links, independence, self-development. |
Почуєва В.В. Методичні рекомендації з професіоналізації навчання засобами іноземної мови./В.В. Почуєва, О.С. Левашов, Л.Д. Дягілєва//Законодавче забезпечення правоохоронної діяльності: навчальний посібник (до 100-річчя підготовки охоронців правопорядку у Харкові) / за заг. ред. д-ра юрид. наук, доц. В.В. Сокуренка. – Харків: Стильна типографія, 2017. – 1165с. – С. 489-501. |
29 | стаття | Комунікативно спрямована підготовка у вищій школі Анотація. У статті розглядається питання формуванні комунікативної компетенції, що належить до числа базисних категорій сучасної теорії і практики викладання у вищій школі та реалізується за допомогою проектної методики. Ключові слова: Ключові слова: комунікативна компетенція, проектна технологія, міжпредметні зв’язки, самостійність, саморозвиток.
Аннотация. В статье рассматривается проблема формирования коммуникативной компетенции, которая относится к числу базисных категорий современной теории и практики обучения в высшей школе и реализуется с помощью проектной методики. Ключевые слова: Ключевые слова: коммуникативная компетенция, проектная технология, межпредметные связи, самостоятельность, саморазвитие. Abstract. The article deals with the problem of forming communicative competence which belongs to basic categories of modern theory and practice of teaching in higher school and is realized by means of project methods. Key words: Key words: communicative competence, project technology, intersubject links, independence, self-development. |
Почуєва В.В. Комунікативно спрямована підготовка у вищій школі./В.В. Почуєва //Іноземна мова за професійним спрямуванням як підготовка конкурентних фахівців до ефективної комунікації іноземною мовою у навчальному і професійному оточенні: круглий стіл 25 травня 2017 р., м. Одеса – Одеса: ОДУВС, 2017. – 42 с. – С. 27-29. |
30 | стаття | Автономія студента у контексті освітньої діяльності Анотація. У статті розглядається проблема автономної навчальної діяльності студентів як форма індивідуалізації навчального процесу, що дозволяє підвищити результативність навчання та розвивати такі необхідні сучасним фахівцям якості, як самостійність, відповідальність та творча активність. Ключові слова: Ключові слова: автономна навчальна діяльність, індивідуалізація, диференціація, самостійність, творчість, відповідальність.
Аннотация. В статье рассматривается проблема автономной учебной деятельности студентов как форма индивидуализации учебного процесса, что позволяет повысить результативность обучения и развивает такие необходимые современным специалистам качества, как самостоятельность, ответственность и творческая активность. Ключевые слова: Ключевые слова: автономная учебная деятельность, индивидуализация, дифференциация, самостоятельность, творчество, ответственность. Abstract. The article deals with the student autonomous learning activity as a means of learning process individualization which helps to increase the effectiveness of studying and develop such important for modern specialists qualities as independence, responsibility and creativity. Key words: Key words: autonomous learning activity, individualization, differentiation, independence, responsibility, creativity. |
Почуєва В.В. Автономія студента у контексті освітньої діяльності./В.В. Почуєва //Актуальные научные исследования в современном мире: сб. научных трудов ХХIY Междунар. научн. конф., 26-27 апреля 2017 г. – Переяслав-Хмельницкий, 2017. – Вып. 4 (24), ч. 1. – 211 с. – С. 88-91. |
31 | стаття | Педагогічна творчість в сучасній освіті Анотація. У статті розглядаються особливості педагогічної творчості в сучасному суспільстві, що є невід’ємним компонентом ефективної професійної діяльності в умовах особистісно-орієнтованої концепції освіти. Ключові слова: Ключові слова: педагогічна творчість, рефлексивно-творчі вміння, самоаналіз, відповідальність, самовдосконалення.
Аннотация. В статье рассматриваются особенности педагогического творчества в современном обществе, что является неотъемлемым компонентом эффективной профессиональной деятельности в условиях личностно-ориентированной концепции образования. Ключевые слова: Ключевые слова: педагогическое творчество, рефлексивно-творческие умения, самоанализ, ответственность, самосовершенствование. Abstract. The article deals with the features of pedagogical creativity in modern society that is an integral component of effective professional activity in conditions of personality-oriented concept of education. Key words: Key words: pedagogical creativity, reflexive and creative skills, self-analysis, responsibility, self-development. |
Почуєва В.В. Педагогічна творчість в сучасній освіті. / В.В. Почуєва // Актуальные научные исследования в современном мире: сб. научных трудов ХХY Междунар. научн. конф., 26-27 травня 2017 г. – Переяслав-Хмельницкий, 2017. – Вып. 5 (25), ч. 1. – С. 168-170. |
32 | стаття | Образовательные ресурсы сети Интернет Освітні ресурси мережі інтернет розглядаються в плані розвитку іншомовної комунікативної компетенції студентів, зокрема, навичок аудіювання в процесі навчання у вищому навчальному закладі. Ключові слова: Ключові слова: комунікативна компетенція, інтернет-ресурси, аудіювання, аудіоролик, відеоролик, візуальна опора, принцип наочності, професійне спілкування.
Образовательные ресурсы сети интернет рассматриваются в плане развития иноязычной коммуникативной компетенции студентов, в частности, навыков аудирования в процессе обучения в вузе. Ключевые слова: Ключевые слова: коммуникативная компетенция, интернет-ресурсы, аудирование, аудиоролик, видеоролик, визуальная опора, принцип наглядности, профессиональное общение. |
Почуева В.В. Образовательные ресурсы сети Интернет. / В.В. Почуєва // Сучасні наукові дослідження у психології та педагогіці – прогрес майбутнього: Збірник наукових робіт учасників міжнародної науково-практичної конференції (м. Одеса, 20-21 травня 2016 р.). – Одеса: ГО «Південна фундація педагогіки», 2016. – 104с. – С. 82-85. |
33 | стаття | Дидактические возможности сети Интернет в современном образовании Дидактичний потенціал мережі інтернет розкривається з точки зору можливостей доступу до різноманітних глобальних професійно орієнтованих інформаційних ресурсів, що постійно оновлюються. Ключові слова: Ключові слова: інформаційне суспільство, віртуальність, інтерактивність, розвивальне навчання, контекстний підхід, автономність.
Дидактический потенциал сети интернет раскрывается с точки зрения возможностей доступа к разнообразным и постоянно обновляемым глобальным профессионально ориентированным информационным ресурсам. Ключевые слова: Ключевые слова: профессиональный дискурс, когнитивный процесс, тезаурус, лингвистика, межкультурная коммуникация. |
Почуева В.В. Дидактические возможности сети Интернет в современном образовании. / В.В. Почуєва //Педагогіка та психологія: виклики і сьогодення: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ, Україна, 6-7 травня 2016 р.). – Київ: ГО «Київська наукова організація педагогіки та психології», 2016. – 120с. – С. 20-22. |
34 | тези доповіді | Передумови успішної професійної комунікації Передумови успішної професійної комунікації розглянуто як сукупність мовних, комунікативних та енциклопедичних знань, що необхідні для участі у мовленнєвому спілкуванні. Ключові слова: Ключові слова: професійний дискурс, когнітивний процес, тезаурус, лінгвістика, міжкультурна комунікація.
Предпосылки успешной профессиональной коммуникации рассматриваются как совокупность языковых, коммуникативных и энциклопедических знаний, необходимых для участия в речевом общении. Ключевые слова: Ключевые слова: профессиональный дискурс, когнитивный процесс, тезаурус, лингвистика, межкультурная коммуникация. |
Почуєва В.В. Передумови успішної професійної комунікації. / В.В. Почуєва // Актуальні проблеми реформування виховання та освіти в Україні: Збірник тез наукових робіт учасників міжнародної науково-практичної конференції (м. Львів, 22-23 квітня 2016 р.). – Львів, ГО «Львівська педагогічна спільнота», 2016. – 148с. – С. 116-119. |