30 квітня 2022 року Президент України підписав ухвалений Верховною Радою України 15.03.2022 законопроект № 7147 «Про внесення змін до законів України "Про Національну поліцію" та "Про Дисциплінарний статут Національної поліції України" з метою оптимізації діяльності поліції, у тому числі під час дії режиму воєнного стану».
Відповідно до нового закону:
Поліцейським в цивільному одязі під час воєнного стану дозволили не завжди мати при собі спеціальний жетон та не розміщувати ідентифікаційний номер на засобах індивідуального захисту.
Із обов’язків поліцейського прибрали обов’язок вживати всіх можливих заходів, для надання невідкладної медичної допомоги лишили тільки домедичну допомогу.
Поліцейським дали право за письмовим запитом безоплатно одержувати від державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб державної форми власності інформацію, необхідну для виконання визначених завдань та повноважень поліції, у тому числі стосовно військовополонених, у вигляді та у формі, що зазначені в такому запиті. Суб’єкти, яким адресовано відповідний запит, зобов’язані протягом трьох днів, а в разі неможливості – не пізніше 10-денного строку з дня отримання запиту, надати відповідну інформацію або повідомити про причини, що перешкоджають її наданню.
Статтю 23 «Основні повноваження поліції» доповнили пунктами 36-46, відповідно до яких поліція:
здійснює конвоювання осіб, затриманих за підозрою в учиненні кримінального правопорушення, узятих під варту, обвинувачених або засуджених до позбавлення волі, а також охороняє їх у залі суду;
у випадках, передбачених законом, утримує в ізоляторах тимчасового тримання осіб, затриманих за вчинення кримінальних або адміністративних правопорушень, осіб, стосовно яких як запобіжний захід застосовано тримання під вартою, осіб, підданих адміністративному арешту, а також обвинувачених і засуджених;
у межах визначеної законодавством компетенції здійснює розмінування, що має оперативний характер, у частині виявлення, знешкодження та знищення вибухонебезпечних предметів, щодо яких є підстави вважати, що вони є предметами, знаряддями чи засобами вчинення адміністративних або кримінальних правопорушень;
організовує роботу з надання, позбавлення та підтвердження допуску поліцейських до проведення спеціальних вибухотехнічних робіт;
здійснює техніко-криміналістичне забезпечення огляду місця події, в тому числі пов’язаної з пожежами, та спеціальні вибухотехнічні роботи за фактами скоєння вибухів, надходження повідомлень про виявлення підозрілих вибухонебезпечних предметів, загрозу вибуху;
здійснює збирання біометричних даних осіб, у тому числі шляхом дактилоскопіювання, у випадках передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України;
здійснює адміністративний нагляд відповідно до закону.
Статтю 40 «Застосування технічних приладів, технічних засобів та спеціалізованого програмного забезпечення» викладено в новій редакції, відповідно до якої поліція для виконання покладених на неї завдань та здійснення повноважень, визначених законом, може застосовувати такі технічні прилади, технічні засоби та спеціалізоване програмне забезпечення:
фото- і відеотехніку, у тому числі техніку, що працює в автоматичному режимі, технічні прилади та технічні засоби з виявлення та/або фіксації правопорушень;
технічні прилади та технічні засоби з виявлення радіаційних, хімічних, біологічних та ядерних загроз;
безпілотні літальні апарати та спеціальні технічні засоби протидії їх застосуванню;
спеціальні технічні засоби перевірки на наявність стану алкогольного сп'яніння;
спеціалізоване програмне забезпечення для здійснення аналітичної обробки фото- і відеоінформації, у тому числі для встановлення осіб та номерних знаків транспортних засобів.
Поліція тепер може використовувати інформацію, отриману за допомогою фото- і відеотехніки, технічних приладів та технічних засобів, що перебувають у чужому володінні.
Вказаним нормативним актом також закріплено норму, що під час дії воєнного стану, у разі необхідності відбиття нападу, що загрожує життю чи здоров’ю поліцейського або іншої особи, а також усунення небезпеки у стані крайньої необхідності або при затриманні особи, яка вчинила правопорушення та/або чинить опір поліцейському, поліцейський має право використати підручні засоби.
Крім того, під час дії воєнного стану поліцейський має право застосовувати заходи примусу, передбачені законом стосовно осіб, які беруть участь у збройній агресії проти України, без врахування вимог та заборон, передбачених статтями 43, 45, 46 Закону України «Про Національну поліцію».
Частину другу статті 57 «Атестування поліцейських» було доповнено пунктом 4, відповідно до якого атестування поліцейських проводиться для визначення відповідності займаній посаді.
Також доповненнями до цієї статті було визначено, що керівник поліції, а також керівники органів (закладів, установ) поліції мають право призначити атестування поліцейських незалежно від часу перебування на посаді та проведення останнього атестування таких поліцейських. Під час дії воєнного стану атестування поліцейських не проводиться.
Частину 1 статті 59 доповнили нормою такого змісту: «Поліцейські проходять службу в поліції:
на посадах у центральному органі управління поліції, територіальних органах, закладах, установах поліції;
під час перебування в розпорядженні згідно з положеннями статті 67 цього Закону;
під час навчання на денній формі навчання за державним замовленням у закладі вищої освіти із специфічними умовами навчання, який здійснює підготовку поліцейських;
під час відрядження до державних органів, установ та організацій згідно з положеннями статті 71 цього Закону».
Частину 8 статті 65 доповнили абзацом такого змісту: «Поліцейські зобов’язані проходити службу там, де це викликано інтересами служби і обумовлено наказами керівника органу (закладу, установи) поліції, до повноважень якого належить право призначення на посаду та звільнення з посади».
Закон тепер передбачає, що під час дії воєнного стану громадський контроль за діяльністю поліції, визначений статтями 86-88, 90, не здійснюється, також під час дії воєнного стану поліцейським гарантується безоплатне медичне забезпечення в закладах охорони здоров’я будь-якої форми власності.
Завідувач НДЛ з проблем наукового забезпечення правоохоронної діяльності та якості підготовки кадрів, д.ю.н., доцент Костянтин БУГАЙЧУК