Для студентів ННІ №5 онлайн-заняття провели старший викладач спеціальної кафедри №1 Інституту Служби безпеки України Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого Антон ТИМОФЕЄВ та доцентка кафедри кримінального права та кримінології ХНУВС Юлія ТАТАРКІНА.

У своєму виступі Антон ТИМОФЕЄВ наголосив, що у зв’язку зі збройною агресією рф суттєво зросла кількість кримінальних проваджень за злочинами проти основ національної безпеки. Він нагадав, що склад злочину «державна зрада» (ст. 111 КК України) законодавець визначив через три основні форми: перехід на бік ворога в період збройного конфлікту; шпигунство; надання іноземній державі, іноземній організації або їх представникам допомоги у проведенні підривної діяльності проти України. Крім того, оскільки в Україні діє воєнний стан, передбачено кваліфікований склад злочину – вчинення діянь, передбачених частиною першою статті 111, в умовах воєнного стану.

Доповідач також докладно проаналізував нову статтю Кримінального кодексу України – ст. 111-1 «Колабораційна діяльність», яка має складну структуру та включає вісім частин. Частини 1-7 містять окремі склади кримінальних правопорушень, а частина 8 – їх кваліфікований склад.

Окрему увагу було приділено необхідності розмежування складу злочину, передбаченого ч. 4 ст. 111-1 КК України, із ст. 111-2 «Пособництво державі-агресору». Зокрема, до колабораційної діяльності за ч. 4 ст. 111-1 КК України належать: передача матеріальних ресурсів незаконним збройним або воєнізованим формуванням, створеним на тимчасово окупованій території, та/або формуванням держави-агресора; провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором або з незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, зокрема окупаційною адміністрацією держави-агресора. У таких випадках ідеться про добровільну передачу ресурсів, що належать особі.

Підсумовуючи, Антон ТИМОФЕЄВ зазначив, що застосування нових статей КК України щодо кваліфікації злочинів проти основ національної безпеки та їх застосування у подальшій судовій практиці допоможе удосконалити ці норми, однак їх введення саме сьогодні є важливим і виправданим кроком законодавця для запобігання посяганням на національну безпеку України.

ВК ХНУВС