Завідувач науково-дослідної лабораторії соціально-психологічного забезпечення, супроводу та реабілітації працівників МВС ННІ №3 Олексій Сердюк із виступом на тему «Європейський досвід співпраці поліції з громадськістю» взяв участь у роботі дискусійної платформи «Організація співпраці Національної поліції з громадськими формуваннями з охорони громадського порядку і державного кордону в умовах воєнного стану», яка відбулась 30.10.2024 року на базі Одеського державного університету внутрішніх справ.

Під час експертної дискусії за участі представників центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, представників Національної поліції, громадських формувань з охорони громадського порядку та державного кордону, лідерів громадських організацій, науковців, експертів Громадської мережі публічного права та адміністрації UPLAN було сформульовано наступні рекомендації.

– для подальшої активізації спільної діяльності ГФ та Нацполіції утворювати регіональні мережі громадських формувань, з охорони громадського порядку і державного кордону та формувати об’єднані штаби керівників цих формувань;

– метою вирішення місцевих проблем та викликів воєнного часу, для закріплення партнерства слід укладати меморандуми про співпрацю між мережею ГФ, Головним управлінням Національної поліції області, районними підрозділами Нацполіції;

– сприяти створенню при Головному управлінні Національної поліції в Одеській області Координаційної ради за участі представників громадських організацій і громадських формувань, розробити та ухвалити відповідне Положення;

– започаткувати у громадах інститут муніципального комісара як громадського помічника дільничного інспектора, затвердити Положення про муніципального комісара;

– утворити при Головному управлінні Національної поліції області Раду ветеранів та Молодіжну раду, сприяти їх діяльності у тісній співпраці з ГУНП, ГФ та ГО;

– при розробці наступної регіональної програми «Безпечна Одещина», строк дії якої завершується у 2024 році, передбачити широку взаємодію у сфері громадської безпеки між органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, Національною поліцією та Мережею громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону; передбачити хоча б мінімально необхідне фінансування діяльності ГФ у патрулюванні разом із поліцією; внести зміни до відповідного розділу Стратегії розвитку Одеської області;

– розробити та реалізувати тематичний план проведення занять з правової освіти населення силами мережі Громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону та Національної поліції, залучати представників ГФ до занять військово-патріотичного спрямування з учнівською та студентською молоддю, у т.ч. з надання першої медичної допомоги;

– для фізичного виховання і зміцнення громадянського патріотизму молоді проводити з нею спортивно-туристичні заходи та ознайомлення з історичною спадщиною області у сфері боротьби із злочинністю, використовуючи, у тому числі, можливості Народного музею одеської поліції;

– спільно із представниками ювенальної превенції Головного управління Національної поліції проводити тематичні виховні години для учнів, батьківські всеобучі, зустрічі з батьками учнів, які потребують особливої педагогічної уваги;

– вивчити та поширити досвід запровадження інституту поліцейських офіцерів громади, які працюють і живуть у цих громадах, допомагають жителям не лише у правоохоронній сфері, а й у наданні домедичної допомоги постраждалим у ДТП, є членами адмінкомісії, виїжджають разом із соцпрацівниками в сім’ї у СЖО, допомагають розкривати злочини та звітують перед населенням;

– вивчити та поширити досвід створення та діяльності у м. Татарбунари Одеської області Координаційного офісу безпеки, в якому усі активності з безпеки громади концентруються в одному хабі;

– вивчати та адаптувати до умов України зарубіжний досвід співпраці правоохоронних органів з громадськістю, налагодити співпрацю із міжнародними організаціями, організувати спільну проєктну діяльність за технічної донорської допомоги;

– з метою підвищення ефективності участі громадських формувань з охорони громадського порядку у забезпеченні правопорядку та посилення їх ролі у цих процесах пропонується внести зміни та доповнення у чинні нормативно-правові акти, що регулюють відносини у цій сфері, зокрема:

Впорядкувати терміни «громадський порядок» та «публічний порядок», які вживаються в актах законодавства, шляхом їх уніфікації або чіткого розмежування. Так, термін «громадський порядок» використовується у Конституції та низці законів України, а термін «публічний порядок» вживається в Законі України «Про Національну поліцію» та у затвердженому КМУ Положенні про Національну поліцію.

У Законі «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» контроль за діяльністю громадських формувань покласти на спеціально створену комісію з питань спільної діяльності Нацполіції і громадськості, яка має складатися з працівників відповідних підрозділів Нацполіції, Держприкордонслужби, представників місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та ГФ.

Закон «Про органи самоорганізації населення» доповнити нормою щодо організації співпраці ОСНів з громадськими формуваннями з охорони громадського порядку, що діють у межах території діяльності цих ОСНів, та сприяти їм у забезпечені громадського порядку.

Доповнити Положення про Національну поліцію функцією участі у забезпеченні правової та спеціальної підготовки громадян, які виявили бажання стати членами громформувань з охорони громадського порядку і державного кордону.

Розробити та затвердити на рівні МВС методичні вказівки з підготовки, в яких передбачити перелік обов’язкових компетенцій, якими повинні оволодіти громадяни при застосуванні спеціальних засобів і заходів фізичного впливу, форми навчання, порядок оцінювання рівня знань та його періодичного підвищення.

Для виконання у повному обсязі ст. 89 Закону «Про Національну поліцію» пропонується доповнити індикатори, за якими оцінюється рівень довіри населення до Нацполіції, ще одним індикатором: «участь разом із громадськістю у спільних проєктах, програмах та заходах».

ВК ХНУВС